Концерт Ансамбла за другу нову музику у Синагоги

Ако је почетке деловања чланова београдског Ансамбла за другу нову музику седамдесетих година обележило смело трагање за новим перспективама савремених токова музичког минимализма, њихова музика ни данас није изгубила актуелност, виталност и драж свежине.
в
Фото: А. Хложан

На убедљив начин то је доказао и суботњи концерт овога ансамбла, приређен у Синагоги, којим су његови чланови у Новом Саду обележили несвакидашњи јубилеј - четири деценије постојања и успешног рада.

Први наступ Ансамбла за другу нову музику одржан је 7. децембра 1977. у београдском Студентском културном центру, у време снажног замаха различитих струјања савремене музике у Србији и Југославији, представљајући домаћој публици особени вид музичког минимализма, изражајно богатих, а истовремено мотивски сведених тонских структура, мултипликованих учешћем већег броја извођача на клавијатурама, попут композиције Милоша Раичковића Пермутације за три клавира осамнаесторучно, која је изведена на премијерном концерту овога састава. У првој фази рада, која је трајала неких петнаестак година, Ансамбл за другу нову музику наступао је са запаженим успехом на бројним концертима у земљи и иностранству, окупљајући већи број извођача, међу којима су били Нада Колунyија, Бранка Парлић, Драган Илић, Слободан Тодоровић, Лидија Станковић, Пол Пињон, Истра Печвари, као и композитори Ксенија Зечевић, Милимир Драшковић, Владимир Тошић, Милош Раичевић, Мирослав Савић, Исидора Жебељан, Александар Дамњановић и други. После дуже паузе, Ансамбл је поново активиран крајем прошле године, а његов састав је сада, уз неколико чланова и чланица прве поставе проширен врсним музичарима млађе генерације, који са старијим колегама деле страст за истраживањем нових звучних амбијената.

Програмски дијапазон новосадског концерта Ансамбла за другу нову музику пружио је слушаоцима увид у ранија дела, настала и извођена седамдесетих година, као и нове композиције написане прошле и ове године, на занимљив начин приказујући след изражајног и стилског развоја ове, условно би се могла назвати, београдске школе минимализма, која је и данас, као што је била у свом зачетку, потпуно равноправна и у блиском дослуху и резонанцији са доминантним појавама овога музичког израза у свету. Концерт је отворило тумачење опуса Пермутације ИИ “Канон” Милоша Раичевића из 1977, дело изграђено у одмереном току низова слојевитих акордских вертикала, из чије репетитивности су узлетали и нестајали летимични мелодијски обриси у тоновима дисканта. После ове реминисценције на рани период деловања ансамбла, уследило је извођење композиције “Клавијатуре – децембар 2017” младе композиторке и пијанисткиње Теодоре Степанчић, конципиране као испрекидани и немирни дијалог и дозивање тонова клавира и електронских клавијатура, у тамној гами експресивне звучности која је оцртавала тмурни тонски амбијент зимске ноћи.        

Потпуно контрастно претходном делу зазвучала је композиција “Алтус” Владимира Тошића написана 2018, оцртана спонтаном мелодиозношћу и чврстим ритмичким акцентима, која је представила другачије, нешто лежерније стилско виђење минимализма, а енергична интерпретација овога дела бурне драматике наишла је на топао пријем публике. У наставку је уследило извођење композиције Ојлеров акорд – Шепардови тонови Мирослава Савића из 2017, којом је претежно доминирао звук електронских клавијатура, развијен у лебдећим слојевима прозрачних тонских структура. На завршетку овог концерта представљена је још једна композиција Милоша Раичковића са насловом “Водени тонови” из 1977, богате и слојевите звучности и лаганог музичког тока, уз повремено ефектно истицање динамичких врхунаца и следственог стишавања интерпретације, уз пуно сагласје аутора као диригента и агилних и преданих извођача.

На новосадском концерту Ансамбла за другу нову музику, са насловом “Медитације у 24 руке”, наступили су Нада Колунyија, Бранка Парлић, Наташа Пенезић, Драгољуб Илић, Мирослав Савић, Анђелка Ђорђевић, Милош Раичковић, Катарина Радовановић, Јована Ђорђевић, Андреј Негић, Димитрије Бељански, Дуња Црњански и Ивана Лазаров, који су својим ангажованим и посвећеним музицирањем присутним слушаоцима пружили јединствен и леп музички доживљај.

Б. Хложан

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести