Атомска плавуша и фабулозни повратак

Кад човек прави планове, Бог се смеје, пише Марко Стојановић у уредничком уводнику јубиларног броја „Стрип пресинга“, двосмислено насловљеног са „Уместо (про)славе“.
д
Фото: Промо

Наиме, с једне стране, пред читаоцима и сарадницима стоји 20 бројева часописа (плус четири специјала), низ изложби и промоција широм региона - и све то за 18 година излажења праћених свакојаким искушењима и редовним посезањем за пословичним (и за овдашње културне неприлике обавезним) „штапом и канапом“. Управо зато је 20 бројева итекако велика бројка и успех којим се треба хвалити и дичити. Но, с друге стране, време незаустављиво тече и узима свој данак - и тако су нас, у финишу 2019, напустила чак четворица стрип делатника чији је траг на овдашњој сцени немерљив: цртачи и по потреби сценаристи, Светозар Живковић Свежив (1944-2019) и Драгош Јовановић Фера (1940-2019), као и Зоран Пешић Сигма (1960-2019), песник, прозаиста, уредник, незамењиви помагач у реализацији стрип пројеката. Поред ове тројице Нишлија, напустио нас је и Радивој Богићевић (1940-2019), творац легендарних јунака из едиције „Никад робом“: „Аканта“, „Блажа и Јелице“, „Неустрашивих“... Дирљивим текстовима који су мешавина личних сећања и фасцинација „Стрип Пресинг“ опрашта се од великана и, као залог да њихово дело неће бити заборављено, наставља своју мисију ширења девете уметности на овим просторима.

Основна концепција магазина непромењена је и он доноси ред стрипова и ред текстуалних прилога у којима се приказима представљају стрип књиге и албуми из региона, односно кроз интервјуе откривају стваралачке идеје и дилеме стрип стваралаца. Пионирска и готово просветитељска мисија магазина везана за откривање стрип сцена околних земаља, која је потенцирана и у ранијим бројевима, наставља се и у новом па тако знатижељни читаоци могу да се информишу о албумима „Црна Фрустанела“ грчког тандема Христос Стампоулис и Гиоргос Цакирелис и „Гони то смеће“ Франа Петруша, те књизи „Кратка историја бугарског стрипа“ Антона Стојкова; интервју са Богданом Келатуом, стрип аутором из Јашија у Румунији, скицира, чини се, прилично живу стрип сцену у суседној нам држави која се, као и овде, бори са свој опстанак, просперитет и признање.

„Стрип пресинг“ континуирано прати овдашње уметнике који раде у светски познатим стрип кућама и у разговорима са њима открива њихова искуства и прикупља савете који могу помоћи онима који крећу путевима „прича у сликама“. У овом броју своју стваралачку авантуру описује Виктор Богдановић, који има ексклузивне уговоре са „ДЦ“-ијем за цртање „Супермена“, „Бетмена“, „Suicid Squad“-а; Виктор, између осталог, каже (као савет и поуку) „Не устајем од стола док ми не крене“. У конкурентској кући, „Марвел“-у, ангажован је Далибор Талајић, као цртач „Спајдермана“, „Авенџерса“, „Икс мена“, „Дедпула“; и његово искуство потврђује са „Нема прескакања степеница“ односно да се мора радити стално и предано, са много одрицања и пожртвовања. Нешто искуснији аутор (активан више од 30 година), Дарио де Винћенцо, ангажован превасходно у кући „Серђа Бонелија“, где, између осталог, црта Дилана Дога и Загора, потврђује приче млађих колега, а на питање шта се дешава кад добије сценарио који му није интересантан одговара да се и тада посао ради „најбоље могуће и врло професионално“. Коначно, разговор са Сашом Димитријевићем, под насловом „Ја сам карикатуриста сиротиње и народа“, открива да је и бављење карикатуром посао за цео дан и - цео живот. Сав уложени тешки рад и труд бива награђен пажњом публике те надахнутим, усхићеним текстовима критике и поштовалаца; такви су текстови о „стрип класику“ Шанг Чију (који изгледа и понаша се као Брус Ли) и јунак је „Марвел“ свезака односно о легендарном „Нинђи“ који је живео на страницама овдашњих рото романа и стрип свезака а проистекао је из пера низа домаћих снага (Лебовић, Алаџић, Лаци, Славковић, Плавшић, Керац, Пека, Обрадовић...).

Стрип пракса - дакле, стрип нове приче - доносе нови сегмент серијала „Бескрвни“ (Стојановића и Николића), експлозивно-шпијунску „Атомску плавушу“ Христова, вестерн „Плавокоса смрт“ Тарабића, сјајну Андроникову пародију на Дилана Дога, веселе Каменосове каишеве о Мефисту, „Фабулозни повратак“ (Вељковића и Богданова) у коме је љути Нинџа открио да га је публика - заборавила, горку верзију „блејдранера“ са мноштвом дилема (Стојковић и Фејзула) и ватрени љубавни растанак (Ганас и Коутрис).

Илија Бакић

Магазин за девету уметност „Стрип пресинг“ број 20; издавач Студентски информативно издавачки центар Ниш, 2020.

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести