ДАНАС НА ЈУБИЛАРНОМ 70. СТЕРИЈИНОМ ПОЗОРЈУ Крађе беба као облик модерног варваризма
Јубиларно 70. Стеријино позорје другог дана публици препоручује такмичарску представу „Изузети“, Ђорђа Петровића, у режији Мие Кнежевић, коју ће, у два термина, од 19 и од 22 часа, на сцени „Пера Добриновић“ Српског народног позоришта извести Народно позориште Сомбор.
- Трансплантација коштане сржи као један од врхунских домета савремене медицине и крађе беба као облик модерног варваризма главни су носиоци сукоба драме „Изузети“. Било да гледамо као документ или као метафору, нестале бебе су, сасвим сигурно, једна од најрадикалнијих тема наше стварности. Она нас тера да се питамо како је могуће да човек уопште посумња да је тако нешто могуће? Родитељи беба које су изненадно и под неразјашњеним околностима нестале с лица земље, траже одговоре већ деценијама. Они који су се упустили у бирократску потрагу за одговорима на питања, нису дошли до њих. Напротив ‒ још су закинутији, слуђенији, удаљенији од истине. Ова представа нема карактер доказивања судске истине о случајевима несталих беба, већ улази у поре друштвено-менталитетских одлика заједнице у којој је тако нешто могуће – објашњава редитељка Миа Кнежевић.
Ово је једна од прича о наставку деведесетих година прошлог века, како додаје редитељка, о пукотинама у људском моралу и психи које доводе до вишедеценијских последица и преносе се с колена на колено.
- Ако су организованост, солидарност, емпатија, непристрасност, саморефлексија, нијансирање, спремност на сарадњу и разум проверено и доказано успешне одлике људског деловања, зашто у овом друштву радимо углавном све супротно томе пa прибегавамо похлепи, задртости, пристрасности, самосажаљењу, детињастој егоцентричности, незајажљивости? – пита се редитељка Миа Кнежевић.
Како наводи критичар Андреј Чањи, Петровић пише узбудљив уметнички одговор на причу о несталој деци.
- У његовој драми „Изузети“ родитељи сведоче пред Анкетним одбором. Заплет у комаду одиграва се пред публиком у жанру трилера у коме се у реалистичком кључу одвија позоришна имагинација на тему патње родитеља, корупције система и моралних дилема. Текст не репродукује стварност, већ је анализира, разлаже и преиспитује измишљеном причом која је снажно инспирисана истинитим сведочанствима и претпоставкама – истиче Андреј Чањи.
Друга вечерашња представа „Кавез за птице“, је ван конкуренције, настала у сарадњи Београдског драмског позоришта и Стеријиног позорја, која ће бити одиграна вечерас у 19 часова на сцени Новосадског позоришта / Ујвидеки синхаз.
Ради се о праизведби комада „Кавез за птице“ аутора Николе Станишића, награђеног на конкурсу Стеријиног позорја за оригинални домаћи драмски текст, у сезони 2022/2023. Представу рађену по овом комаду режирао је Слободан Станковић.
Ова драма говори о суровом животу штићеника у казнено – поправном дому за малолетнике.
- Структура комада је дубоко прожета начином на који млади комуницирају на друштвеним мрежама. Радња прелази из виртуелног у стварни свет, као што то раде нове генерације које живе са мобилним телефоном – указује критичарка Марина Миливојевић Мађарев.
Како каже, нема дидаскалија које би објасниле промене простора, а ни ликови немају имена већ скраћенице и називе интернет профила.
- Ова форма комада буди у читаоцу осећај нелагоде и клаустрофобије, чему доприноси и језик комада. Штићеници говоре сувим језиком и веома кратким реченицама са пуно жаргона типичног за друштвене мреже. Управа дома говори бирократским језиком којим се обезличава онај о чијем добру би институција морала да води бригу. Овим дехуманизованим начинима говорења супротстављају се монолошки делови у којима домци говоре о својим породицама. Писац користи монолог да би дао дубље увиде у проблеме са којима се боре млади, а који корене вуку из породице – рекла је Марина Миливојевић Мађарев.
У оквиру позоријанских „Филмских кругова“, вечерас у 19 часова у биоскопу „Арена синеплекс“ биће приказан нови филм „Реституција или сан и јава старе гарде“ редитеља Желимира Жилника.