Уметничка трупа "Малпасо" из Хаване, снага упорности и тврдоглавости

Ново, 19. издање Београдског фестивала игре биће одржано од 16. марта до 12. априла под слоганом “Верујемо у једну игру”. У Српском народном позоришту у Новом Саду поклоници уметничке игре ће бити у прилици да виде четири представе из Осла, Тел Авива, Хаване и Монтреала.
1
Фото: БФИ

Како је планирано, 29. марта гостује норвешка компанија Јуа Стромгрена, чувеног драмског писца, позоришног и филмског редитеља, играча и кореографа, и то са представом “Поткровље”. Израелски Батшева ансамбл из Тел Авива гостује 4. априла са комадом “Три” чувеног кореографа Охада Нахарина, док ће овогодишњи БФИ бити затворен управо у Новом Саду гостовањем трупе Балет yез из Монтреала, која ће извести своју представу “Dance me” два пута - 11. и 12. априла.

У међувремену, новосадска публика ће 8. априла поново бити у прилици да види сјајну кубанску трупу „Малпасо”, која је већ гостовала у СНП-у. Изузетни играчи доносе овог пута нова дела популарне канадске кореографкиње Азур Бартон и чувеног шведског кореографа и редитеља Матса Ека, али и комаде које потписују Американка Робин Минеко и Кубанка Дајле Карезана. Сва дела су оригинално креирана за Малпасо, једино је Матс Екова „Жена са водом“ римејк истоименог комада који је настао за Краљевски шведски балет.


Важна лекција за младе играче

– Када се враћате у градове у којима живе људи које волите и који су се према вама опходили пријатељски и са поштовањем, у вама се јавља осећај радости и постигнућа – каже Фернандо Саиз. – Са задовољством се враћамо на место где је квалитет пажње коју нам је пружила публика био незабораван. Почаствовани смо што поново сарађујемо са врхунским професионалцима који организују Београдски фестивал игре, и које данас доживљавамо као своју породицу. Када је људска природа суочена са екстремним изазовима и препрекама, онда је приморана да разоткрије своју најбољу или најгору страну. Наш први наступ на Београдском фестивалу игре, у Београду и Новом Саду, у тешким околностима пандемије, био је резултат истрајности мале групе људи који верују у истинске вредности у нашим друштвима. Упркос околностима и непремостивим изазовима, свакодневним изменама у плановима, отказивањем летова и ковид протоколима који су превазилазили машту, показали смо да је важно бити посвећен, волети и веровати у нешто што је веће од нас самих. Тај пример неодустајања, био је важна лекција за младе играче и све оне који су пратили наше напоре, а награђен је овацијама публике.


– Београдску и новосадску публику и ове године очекује снажан програм, који комбинује дела изузетних кореографа. Дела која стављају на тест свестраност и театралност наших играча, до крајњих граница – каже за „Дневник” Фернандо Саез, уметнички директор трупе „Малпасо”.. Говорећи о сарадњи са кореографима ова четири комада - Матсом Еком,  Азур Бартон, Дајле Карезано и Робин Минеко Вилијамс, Саез истиче да је основни принцип био да они имају потпуну слободу да приступе креативном прецесу са играчима трупе.

– На пример, креативни пут Азур Бартон и Робин Минеко Вилијамс укључује импровизацију, на самом почетку стварања. Важно је истаћи да је ово наша друга сарадња са Азур Бартон, што је наравно значајно, јер се сада боље познајемо и можемо да будемо бржи и храбрији у креацији.  Недавни боравак чувеног шведског мајстора савремене игре, Матса Ека у Хавани је био јединствено искуство за наше играче. Како оне који су били директно укључени у његов комад, тако и оне друге који су нетремице пратили процес и начин рада овог кореографа. Уживање у његовом присуству и блискости превазилазило је уобичајену атмосферу балетског студија. Част је и привилегија радити са овим уметником. Поглавље које нашу компанијску биографију унапређује, а нас који водимо трупу обавезује на врхунски квалитет и изузетност. Говорећи о искуствима сарадње са Охадом Нахарином, чију ће представу „Три” Новосађани такође бити у прилици да виде у оквиру БФИ, уметнички директор трупе „Малпасо” каже како верује да је и овај чувени кореограф био задовољан својим боравком у Хавани.

– За „Малпасо” је његов долазак, као и поставка коју је изнова креирао са играчима наше трупе, значила прекретницу у раду. Поврх свега, уживали смо у разговорима са њим, и психолошким анализама које је постављао. Тада сам заправо схватио да једна од његових уметничких и кореографских предности, лежи управо у завршеним студијама психологије. Он унапред зна који играч може да изнесе неки материјал на сцену, и зашто. Волео бих да поново дође. То дело које нам је оставио, извели смо пред београдском и новосадском публиком, прошле године. Фернандо Саез не крије да планови трупе за будућност у овим сложеним и проблематичним временима умногоме зависе од њихове умешности да у таквим условима „наставе да пливају и сналазе се”.

– Желим да верујем у снагу наше упорности и тврдоглавости, у проналажењу начина и прављењу стратегија. Вирус је био испит за многе. Видели смо уметнике који мењају своју професију, трупе које нестају, позоришта која се гасе… У сваком вртлогу, шансу да преживе имају најупорнији. Зато усавршавамо нашу уметност и верујемо у нашу игру, радујући се наредним сусретима са публиком у Хавани, Паризу, Новом Саду, Београду, Њујорку, Бостону, Чикагу Мајамију…  Баш овим редом, ако све буде како смо испланирали.

        М. Стајић

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести