ПОРОДИЧНИ РЕЦЕПТ ЗА УСПЕШАН СТАРТАП Легислатор – савезник адвоката 21. века
„Dream Consistency” основан је 2021. године као породични бизнис, комбинујући стручност и искуства из разних области с намером да одговори на потребе модерног правног система.
Кључни производ овог стартапа је програм Легислатор, који омогућава адвокатским канцеларијама да и путем мобилног телефона лако прате своје предмете, странке, време, финансије и документацију, те да смање административне процесе, што је од виталног значаја у бранши којој је време најважнији ресурс.
– Централно језгро овог стартапа су моја жена, новинарка и правница, затим ташта, која је судија у пензији, a за технички део задужени смо ја, сестра, ИТ инжењер, и рођака, UI UX дизајнер – каже за „Дневник” Бранко Ћорилић. – Имамо и сараднике, како у Србији, тако и у Румунији и Немачкој. Чланице смо Научно-технолошког парка (НТП) скоро две године, док је рад на самом програму Легислатор кренуо много раније, пре свега као идеја са стране. Нешто пре короне, пријатељица која ради у већој адвокатској канцеларији у Новом Саду звала ме је због проблема који су имали на послу. Ја сам га решио, али и видео са чиме се муче, мало истражио тржиште, те се консултовао са правним делом нашег тима.
Док на тржишту САД већ постоје сродне апликације, Стари континент још увек није на том нивоу, додаје саговорник. Због тога је „Dream Consistency” одлучио да се фокусира на европско тржиште, са посебним акцентом на Словенију и Румунију.
– Оно по чему се разликујемо јесте то што наша LegalTech платформа има све у једном. И замишљена је као платформа са бесконачним потенцијалом за раст. Ако ме питате да ли је програм готов, одговор је да никад неће ни бити. Трудимо се да унесемо што више ствари које нам предложе клијенти – напомиње Бранко Ћорилић.
Док су адвокатске канцеларије усмерене на бизнис довољно информатички описмењене како би пригрлиле овакву новину, традиционалне и даље користе папир, Excel табеле и паушалну наплату, објашњава Ћорилић.
Од почетка су настојали да не зависе од великих ИТ компанија. Платформа је развијена in house, што значи да су сви аспекти у рукама тима. Поред тога, посебна пажња је посвећена безбедности. Сервери на којима се чувају подаци клијената налазе се у Немачкој, а компанија планира да унапреди безбедносне протоколе добијањем додатних сертификата, укључујући GDPR.
Као и већина стартапа у Србији, финансира се искључиво из сопствених извора, а приход од продаје лиценци и супскрипција основа је за раст и развој. Између осталог, остварили су сарадњу са ОТП банком, на шта су веома поносни.
– Као један од 15 стартапа, примљени смо у њихов програм и они ће у наше име нудити наш производ својим клијентима – каже саговорник, додајући да је ово најузбудљивији период у њиховом пословању.
Подршка Научно-технолошког парка
За НТП тврди да је управо оно што је недостајало Новом Саду, будући да се од ове заједнице могу добити све: од информација где конкурисати до тога како изаћи на тржиште, што им је на BusinessTalk панелу пренела словеначка стручњакиња светског формата Маја Воје. А захваљујући НТП-у, који је покрио део трошкова за пут и смештај, ускоро одлазе на Малту, као учесници ЕУ стартап самита, како би се умрежили са осталим младим фирмама и склопили нове пословне односе.
За српско тржиште је јасно дефинисана цена: стандардни налог је 29 евра месечно, док премијум пакет кошта 39 евра. Поред тога, компанија нуди лиценце од 4.900 евра годишње. Ови пакети омогућавају клијентима приступ напредним функционалностима, као што су аутоматизација докумената и интеграција са другим популарним алатима.
– Једна опција је супскрипција по налогу са Cloud верзијом, где добијете user name и pasword како бисте се улоговали и користили је. Лиценце подразумевају да адвокaтска канцеларија има сервер, да ли свој, на који ће бити инсталиран програм, или онај који ће добити од нас и који ћемо одржавати, бавећи се комплетном логистиком и безбедношћу. Уз одређене пакете иде и On-Boarding. Нудимо и пренос података. За сада то радимо бесплатно, а колика је то предност говори и чињеница да је наш човек у Немачкој такву услугу платио милион евра. У последњих годину дана увели смо финансијско праћење трошкова прихода и нове интеграције (Microsoft Teams, Zoom, Google Meet, OneDrive, Google Drive), а од маја ће бити активно повезивање са е-фактуром. С друге стране, провајдери који омогућавају да програмским путем пошаљемо СМС поруку имају веома високе цене јер нисмо у ЕУ, те ова наша замисао није заживела. А то се такође односи на WhatsApp и Viber – признаје.
Још једна предност је што клијенти могу све да испробају пре него што купе производ.
– Ипак, приметили смо да ретко кад користе демо период, што је интересантно додао је Ћорилић. – Углавном преговарамо са менаџмент партнерима или власницима, а они тачно знају шта хоће и, генерално, немају времена, па претпостављам да је то разлог.