ВИШЕ ОД ИСТОРИЈЕ
РАВНО ВЕК ОД ЧУВЕНОГ „МАЈМУНСКОГ ПРОЦЕСА” Одбрана Дарвина у срцу Тенесија
Зграда суда округа Rhea од црвене цигле била је тога дана премала како би примила све знатижељнике који су дошли да прате судски процес у градићу Дејтону у савезној држави Тенеси.
„Напољу је било више од 30 степени, а владала је атмосфера као на сајму: штандови са сувенирима, лимунадом, хот догом... опколили су зграду суднице. На улици су викали лаици проповедници, а широм градића висили су натписи Читај Библију. Два су човека чак из циркуса довела шимпанзе...” Овим или сличним речима бројни су амерички медији – како подсећа Тања Рудеж у чланку објављеном у „Јутарњем листу” – извештавали о судском процесу који је у историју ушао као “Мајмунски процес”. Догађај се збио пре 100 година, у јулу 1925. године, а бројни аналитичари га сматрају “процесом века”, једним од спектакуларнијих судских догађаја у САД-у чије су поседице биле много важније од, на пример, суђења О. Џ. Симпсону.
Цела прича почела је једне недеље 1921. године током проповеди у баптистичкој цркви у Дејтону. Проповедник је причао како је једна жена изгубила веру након што је похађала универзитетски семестар о еволуцији. Жупљани су били згрожени, а фармер Џон Вашингтон Батлер уплашио се да би неко од његове деце могло кренути стопама те жене. Батлер се седеће године кандидовао за место у Сенату Тенесија с предизборним обећањем: Дарвинова теорија неће се предавати ни у једној јавној школи. И чим је изабран, Батлер је саставио закон који је забрањивао учитељима у јавним школама “учење било које теорије која пориче причу о Божанском стварању човека, како то пише у Библији”.
Америчка унија за грађанске слободе (ACLU) у Батлеровом је закону препознала кршење Устава и јавно је понудила обрану сваком учитељу који заврши на суду због тога што је у школи ученицима говорио о Дарвиновој теорији. На крају се као добровољац спреман да изађе на суд појавио млади учитељ физике и математике те фудбалски тренер Џон Скоупс који је две седмице у априлу 1925. године радио и као замена за наставника биологије у средњој школи у Дејтону. И он је на часу биологије прочитао поглавље из уџбеника које је описивало еволуцију: два су ученика сведочила о томе те је ухапшен у мају 1925. године. Било је то готово 70 година након што је енглески природњак Чарлс Дарвин 24. новембра 1859. године објавио епохално дело “Постанак врста”.
На полицијском саслушању Scopes је признао да је католик који верује да је теорија еволуције у складу с његовом вером. Седмицама пре суђења случај Scopes био је у фокусу америчке јавности, поготово када је објављено да ће тужитељ бити Вилијам Џенигс Брајан, а адвокат туженог Кларенс Дароу, један од највећих правних умова тог времена. Тако је испало да је Scopes био готово небитан на властитом суђењу. Јер оно је прерасло у обрачун хршћанства и атеизма, старог и новог, Брајана и Дароуа.
Суђење је почело 10. маја 2025. године, а у Дејтон, који је у то доба бројао око 2.500 становника, стигло је 1.000 људи, од којих готово 200 новинара из целе Америке, укључујући и водеће новине попут New York Timesa и New Yorkera. На радију се расправа из суднице преносила у реалном времену и то је било прво америчко суђење које је уживо емитовано на националном нивоу. Но, највише пажње привукле су репортаже Хенрија Л. Менкена у Балтимор Сану који је суђење назвао “Мајмунским процесом” (Monkey trial) те исмејавао тужиоца Брајана јер је погрешно тумачио теорију еволуције тврдећи да је по њој човек настао од мајмуна (заправо, људи и мајмуни потичу од заједничких предака.)
Најсензационалнији дан суђења био је када је бранилчац Дароу испитивао тужиоца Брајана - о Библији. Суђење се завршило 21. јула 1925. осуђујућом пресудом и новчаном казном од 100 долара, десет пута мањом од ону коју је прописивао Батлеров закон. Но, на крају је и та казна поништена.. Тада се у судници коначно огласио и Скоупс. „Часни судија, осећам да сам осуђен за кршење неправедног закона. Наставићу да се у будућности, као што сам то чинио и у прошлости, противим овом закону на све могуће начине”, рекао је Скоупс. Ипак, након суђења напустио је Дејтон како би студирао геологију на Универзитету у Чикагу. Касније је радио као геолог у нафтним компанијама и много времена провео у Венецуели – где нико није чуо за њега.
Но, борба за учење еволуције у америчким школама није престала. Главна опозиција учењу теорије еволуције у америчким школама долази из редова хришћанских фундаменталиста, тзв. креациониста, који сматрају да је врховно биће или божанство створило свет, дакле природу и човека, одједном. Креационисти Библију прихватају дословно, а много су бројнији у САД-у него у Европи, те верују да је Бог створио Земљу и свемир пре 6.000 до 10.000 година. Данас анкете показују да отприлике тако размишља четвртина Американаца, али је број оних који прихватају еволуцију као научну чињеницу порастао у односу на осамдесете и деведесете прошлог века. Док је 1985. године еволуцију прихватало 40 одсто Американаца, тај је проценат од 2011. до 2020. порастао на 54 одсто.