И Немачка уводи радикалну забрану рекламирања цигарета

БЕРЛИН: У Немачкој би ускоро требало да буде усвојена радикална забрана рекламирања цигарета и других дуванских производа.
cigarete, freeimages
Фото: freeimages ilustracija

Након вишегодишње дебате, посланички клуб Демохришћана у Бундестагу, ипак, је пристао на обухватну забрану рекламирања дуванских производа.

"И то ћемо успети", рекла је након договора канцеларка Ангела Меркел парафразирајући своју спорну изјаву из времена избегличке кризе.

Канцеларка је изненадила јасном подршком забрани рекламирања цигарета, пише Дојче веле и истиче да до сада у конзервативним редовима није било довољно политичке воље за тај концепт.

У прошлом сазиву Бундестага, посланички клуб Демохришћана је спречио усвајање пооштреног закона који је пре тога савезна влада Ангеле Меркел усвојила.

Зато дуванска индустрија у Немачкој још увек сме да рекламира производе у биоскопским салама, на плакатима и у пешачким зонама, а Немачка је последња земља ЕУ у којој је то дозвољено.

Промена курса се може се објаснити и новчаним аргументима: на једној страни су приходи од пореза на дуванске производе од 14 милијарди евра, а на другој трошкови (нпр. здравствени) које проузрокује пушење - од 78 милијарди евра годишње.

Ту је држава у минусу, а осим тога треба уважити и чињеницу да особе оболеле од рака и умиру.

Наглашава се да је конзумирање дувана један од највећих здравствених ризика и износе подаци Немачког центра за истраживања рака да годишње од последица пушења умре 121.000 људи.

"Планови иду у правом смеру. Крајње је време, ми смо последња земља ЕУ која дозвољава рекламе у јавном простору и биоскопима", каже за Дојче веле Рајнер Ханевинкел, управник Института за истраживање терапија и здравља у Килу.

Он је незадовољан и роковима - крај "рекламирања за дуванске производе предвиђен је 2024. - тек за четири године".

Плакати са рекламама за класичне дуванске производе би требало да буду забрањени од почетка 2022. године, за грејаче дувана од почетка 2023, а електронске цигарете од почетка 2024. године. Од 1. јануара 2021. више не би смеле да буду приказиване рекламе пре филмова намењених малолетним особама, а радијске и ТВ-рекламе су у Немачкој већ одавно забрањене.

Разлог за чињеницу да отпор дуванском диму у Немачкој досад није био интензивнији лежи у системском и успешном раду дуванског лобија. То су доказали и велики процеси пред америчким судовима деведесетих година.

Представници индустрије су спречили све што би могло да се негативно одрази на продају дуванских производа.

Поставља се питање зашто је то дуванском лобију дуже полазило за руком него у другим европским земљама.

Један разлог за то се по мишљењу Рајнера Ханевинкела може потражити у најмрачнијем раздобљу немачке историје: у националсоцијализму са Адолфом Хитлером.

У истраживању здравства и истраживању превенције, Немачка је некад била водећа земља.

"И онда је дошао Трећи рајх са својом изопаченом дефиницијом шта је здраво - дакле, расно здраво", објашњава руководилац Института за истраживање терапија и здравља у Килу и додаје да су после тога Немци заузели став да "држава не треба да им се меша када се ради о здрављу".

EUR/RSD 117.1661
Најновије вести