КАКО САЈБЕР ПРЕВАРАНТИ КОРИСТЕ НАЈМЛАЂЕ ПУТЕМ ОМИЉЕНИХ БРЕНДОВА Док деца играју игрице, хакери пељеше паре родитеља
Међународни дан породице, који се обележава данас, сјајна је прилика да укажемо на значајан пораст сајбер напада који користе дечије брендове као мамац.
Другим речима, хакери су посегнули за најнижим могућим ударцима, и сада таргетирају децу, знајући да одрасли не очекују да се иза „Пепа Прасета” крије одрасла особа, чији је циљ да украде родитељу податке и новац са кредитне картице.
Међу најчешће злоупотребљиваним брендовима током извештајног периода били су LEGO, Disney и Toca Boca — сви широко препознатљиви и омиљени међу децом и родитељима. Садржај инспирисан компанијом LEGO чинио је огромну већину напада, са више од 306.000 покушаја, а следе Disney (62.000) и Toca Boca (45.000). Патролне шапе и Пепа Прасе такође су коришћени као популарни мамци, али у мањој мери — 12.500 и 4.900 покушаја напада.
Напади се углавном заснивају на креирању лажних веб страница или апликација које подсећају на оригиналне платформе познатих брендова. Циљ је да се корисници наведу да преузму злонамерне фајлове или да оставе своје личне и финансијске податке. Фишинг напади, као један од најчешћих облика ових злоупотреба, користе лажне сајтове који изгледају као званичне странице брендова или догађаја, али су, у ствари, намењени крађи података.
Један од примера је лажна страница која је имитирала изглед званичног сајта забавног парка Tokyo Disney Resort. Корисници су били позивани да купе карте, али су уместо тога губили новац и уступали податке са својих картица. Слична пракса коришћена је и у кампањама које су злоупотребљавале име популарног Јутјубера MrBeast-а, обећавајући „бесплатне поклоне” у замену за унос података или малу „провизију”.
- Сајбер криминалци су мајстори емоционалне манипулације - а тешко да постоји нешто што боље прави емоционални набој од садржаја којем деца верују и који воле. Опонашајући популарне брендове или инфлуенсере као што је MrBeast, нападачи стварају осећај блискости и узбуђења који корисницима спушта гард. Зато је важно да родитељи буду информисани и да науче децу како да преиспитају понуде које делују „превише добро да би биле истините” пре него што кликну - каже Јевгениј Кусков, стручњак за безбедност у компанији Касперски.
Разговарати с децом
Родитељима се препоручује да редовно разговарају са својом децом о опасностима на интернету и да заједно процењују које апликације и сајтови су безбедни. Такође, коришћење поузданих програма за родитељску контролу може помоћи у филтрирању непримереног садржаја и ограничавању приступа сумњивим страницама.
Сајбер безбедност почиње едукацијом - зато је важно да деца што раније науче како функционише интернет, шта је фишинг и зашто је важно да не деле своје податке. Уз правовремено информисање и подршку одраслих, ризици могу бити знатно умањени, а дигитални свет постати безбедније место за све генерације.
Овакви напади најчешће циљају на осећај поверења који корисници, посебно деца, имају према познатим ликовима и брендовима. Нападачи користе управо ту емоционалну повезаност да би заобишли критичко размишљање и изазвали брзу реакцију — клик, преузимање или унос података.
И Србија препознаје важност заштите деце на интернету. Влада Србије је у оквиру програма дигиталне безбедности покренула више кампања и иницијатива усмерених на едукацију родитеља, наставника и деце. У сарадњи с Министарством просвете и Министарством за информационо друштво, спроводи се програм „Паметно и безбедно”, који има за циљ да основцима и средњошколцима приближи теме попут приватности, безбедног понашања и препознавања онлајн превара.