Нафти цена преполовљена, а гориву нижа за који динар

Пад цена нафте на светском тржишту се наставља, а за свега неколико дана барел нафте типа „брент” и више је него упола јефтинији него на почетку године. Тако се, заправо, наставља тренд започет од нове године јер је барел нафте типа „брент”, који је тада коштао изнад 65 долара, јуче варирао између 31 и 30 долар.
benzinska pumpa, Dnevnik/Filip Bakić
Фото: Dnevnik.rs

Рат око цене нафте између Саудијске Арабије и Русије, као и криза око коронавируса, изазвали су и пад цене горива. Тако се у Аустрији на више од 500 бензинских пуми дизел продаје већ за мање од евра литар. Нажалост, наши возачи још нису те среће.

Дакле, цена нафте је упола нижа него на почетку године, тренд пада траје око два месеца а, иако је снижења цене горива на домаћем нафтном тржишту било, проценат је далеко мањи. Сада гориво јесте јефтиније него раније – грађани Србије на бензинским пумпама литар безоловног бензина  плаћају око 4,5 динара мање него половином јануара, док за литар евродизела сада треба око девет динара мање. Тако је уз цену барела „брента” од око 65 долара, литар безоловног бензина половином јануара коштао око 150 динара, а сада за то гориво треба око 145,50. У истом периоду цена евродизела је била 164 динара, а сада за литар потребно око 155.

Како ће се кретати цене горива на српском тржишту, тржиштима у региону, али и свим локалним, зависиће од онога шта ће се дешавати на светском тржишту. Да ли ће се тренд пада цене нафте наставити или ће се десити нешто друго веома је тешко предвидети, пошто на цену црног злата, осим понуде и тражње, утиче мноштво фактора, који врло често нису економски. 

Ипак, будући да цена нафте има силазну путању, грађани Србије који одлазе на пумпу могу очекивати да ће, уколико се настави садашњи тренд пада цене, у наредном периоду гориво бити јефтиније. Ипак, важно је знати да до промене цене горива на локалним тржиштима, без обзира на то да ли је реч о промени навише или наниже, не долази истовремено с променама цене сирове нафте већ неколико недеља касније. Зато и није неуобичајено да се у ситуацији када се цена нафте често мења и осцилира и навише и наниже – на локалним тржштима не деси ништа, односно не дође до промене цене горива.

Литар безоловног бензина, који је половином јануара коштао око 150 динара, када је барелбрентабио готово 65 долара, сада је око 4,5 динара јефтинији и кошта око 145,50 

Како ће се кретати цене горива на домаћим пумпама видеће се, а садашње су у нивоу оних из априла прошле године када је барел „брента” био око 65 долара. Цене безоловног бензина прошле године биле су најниже крајем фебруара, када је литар коштао 142 динара, а то гориво најскупље је било куповати у јуну, када је литар коштао нешто више од 154 динара. Када је реч о евродизелу, најповољнија прошлогодишња цена тог горива била је почетком фебуара, када је литар коштао око 157,50 динара, а највише новца за литар потрошачи су плаћали крајем маја, када је литар коштао више од 165 динара.


Фискалне дажбине

На цену горива на свим локланим тржиштима, па и у Србији, значајно утичу и фискалне дажбине, међу којима су акциза и порез на додату вредност, али и још неколико ставки. То је и разлог што у цени сваког литра горива коју плаћају потрошачи на пумпама око половина одлази на име фискалних дажбина па је, рецимо, њихов удео у садашњој цени литра евродизела око 86 динара. 


Што се тиче прошлогодишње цене барела нафте типа „брент”, она се практично није спуштала испод 55 долара, а та количина нафте слично је  коштала и у августу – око 56 долара, па је најнижа прошлогодишња цена „брента” више од 20 долара виша од садашње. Највиша прошлогодишња цена црног злата плаћана је у априлу, када је барел коштао готово 75 долара, а на крају прошле године барел „брента” коштао је око 67 долара. Половином септембра прошле године цена барела била је близу износа од 70 долара, а тада је литар безоловног бензина на српском тржишту коштао близу 149 динара, а евродизела око 160.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1776
Најновије вести