Потрошачи тешко остварују права гарантована законом

У жељи да привуку купце, трговачке куће све чешће нуде разне погодности, од плаћања робе на одложено па све до дужих гарантних рокова.
ves masina, pixabay
Фото: pixabay.com

Проблем, међутим, настаје када се роба поквари. Трговци не само да тада нису спремни да поступе у складу с одредбама Закона о заштити потрошача већ често чине све да купцу онемогуће да оствари своја права. Када је у питању роба

мање вредности, потрошачи често одустају. Али, ако се поквари компјутер, замрзивач или ТВ пријемник, ствари се често зарше и на суду.

Најчешћи изговор трговаца је да купац није користио апарат у складу с наменом. Тако се оптужују потрошачи да су фен за косу за кућну употребу користили као у фризерском салону, односно да се баве сивом економијом. Потрошачу ком је лавабо у купатилу пукао неколико месеци од куповине одбили су рекламацију уз образложење да су деца прала ноге у њему. Деца нису факири.

500.000 динара граница за неплаћање судске таксе

Наш закон о заштити потрошача је доста савремен. Међутим, остварити оно што он гарантује мало је теже.

Која права купац има?

Уколико купи робу која се оштети у року од шест месеци, потрошач може тражити замену, враћање новца или умањење цене.

10 – 20 притужби потрошача свакодневно

За техничку робу и друге ствари веће вредности гаранција је две године. Чак и уколико је у гарантном листу уписано да је то само годину, Закон је „старији” и рок је две године. Када дође до квара, потрошач је дужан да продавца обавести о томе писаним путем или у електронској форми – може послати имејл или СМС. Продавац је дужан да одговори у року од осам дана од пријема приговора. Купац може, као и за ситније ствари, захтевати раскид уговора и враћање новца, замену робе или пристати на поправку. Тада треба да се обрати неком од овлашћених сервиса који су наведени у гарантном листу. Своја права везана за гарантни рок потрошач остварује уз оверен гарантни лист и фискални рачун. У случају да је рачун изгубио, ипак може остварити права из гаранције уколико је робу платио чеком или картицом јер у том слуачју банка има одговарајуће податке

о куповини. Гарантни лист се може издати и у електронској форми.


У корак са Европском унијом

У процесу приступања Европској унији Србију чека и отварање поглавља 28. Оно је везано баш за права потрошача. Очекује се да ће преговори о том питању кренути наредне године. Поглавље под редним брорем 28 није довољно само отворити. Потребно је да се наши прописи хармонизују с онима који важе у Унији. Када се двадесетосмица затвори, и потрошачи у Србији требали би да имају бољу заштиту. Односно, боље од тога не могу очекивати, а потрошачка права, сва па и она из гаранције, биће лакше остварива него данас.


Уколико трговац не одговори у року од осам дана на примедбу или захтев потрошача, он може да се обрати Тржишној инспекцији. Инспектор тада

може казнити трговца новчано због тога, али не да му наложи да испуни захтве потрошача из рекламације.

Следећа степеница су потрошаке организације. Како каже Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије, они готово сваки дан добију између 10 и 20 разних жалби и приговора потрошача. Од тога је 43 одсто везано за пробеме око испуњавања обавеза из гарантног листа.

Уколико ни потрошачке организације не помогну, остаје да се правда потражи судским путем. Зато није згорег да потрошачи знају да за спорове чија вредност не прелази 500.000 динара не плаћају судску таксу.

Д. Вујошевић

EUR/RSD 117.1415
Најновије вести