Шалтер још увек ближи од интернета, еУправу користи свега 14% грађана

Иако је три четвртине грађана упознато с могућностима еУправе, свега 14 одсто административне послове завршава путем интернета, показало је НАЛЕД-ово истраживање спроведено у оквиру пројекта успостављања индекса локалне еУправе (ЛЕИ), који подржава Европска унија.
d
Фото: Приватна архива

Приметно веће интересовање исказује пословни сектор – чак 45 одсто привредника истиче да своје обавезе радије обавља онлајн.

- Истраживање које смо спровели међу грађанима, привредом и локалним самоуправама указало је на неуједначен развој дигитализације на локалу – каже председник Савеза за еУправу у НАЛЕД-у и генерални директор ОСА рачунарски инжењеринг Жељко Томић. - Иако већина сматра да држава довољно улаже у електронске услуге, приметно је да се становници руралних средина теже одричу одласка на шалтер. Проблем је недовољна информатичка писменост грађана и јавних службеника, поготово међу старијом популацијом. Готово 40 одсто грађана није имало и нема намеру да користи услуге на порталу еУправа и тај став морамо да мењамо јер је јасно да електронски сервиси штеде велики новац и време и грађанима и државној администрацији.

Приметно веће интересовање исказује пословни сектор – чак 45 одсто привредника истиче да своје обавезе радије обавља онлајн

Решење за ове проблеме НАЛЕД види у унапређењу капацитета локалних администрација да пружају електронске услуге и популаризацији еУправе међу грађанима. НАЛЕД је досад спровео велики број обука за локалне службенике, везано за издавање електронских грађевинских дозвола, унапређење информационе безбедности, коришћења еДоставе, отварање налога грађанима на порталу еУправе, а у току су интензивне обуке за коришћење новог система еФактура.

Да би било видљивије где је потребна додатна подршка, намера НАЛЕД-а је да успостави Индекс локалне еУправе (ЛЕИ) за јединице локалне самоуправе. Индекс ће омогућити да се на објективан начин мери колико су градови и општине успешни у развоју електронских услуга.


Најбоље оцене

Грађани су најзадовољнији квалитетом електронских услуга у вези с ковид-19 (заказивање вакцинације или ПЦР тестирања, дигитални зелени сертификат), електронским плаћањем такса и накнада за услуге МУП-а и еДневником. Са друге стране, привреда најбоље оцењује Централни регистар обавезног социјалног осигурања, еПорезе, Јединствено електронско сандуче и сервисе АПР-а.


- Захваљујући ЛЕИ индексу моћи ћемо реалније да сагледамо изазове с којима се локалне самоуправе сусрећу у процесу дигитализације. Уз индекс, на засебном порталу ће бити доступна и интерактивна мапа, која ће у реалном времену приказивати степен развијености електронске управе за сваку општину и град понаособ. На овај начин имаћемо увид у листу локалних самоуправа које имају најмање вредности индекса и у којима је неопходно радити на подизању свести и унапређењу расположивих капацитета. Верујемо и да овакав индекс може да подстакне позитивну конкуренцију међу њима да раде још боље и више како би били у врху - додаје Томић.

Предложено решење позитивно оцењују и представници локалних администрација, поготово они који долазе из мање развијених места. Изузев наведених изазова, већина представника градова и општина задовољна је темпом којим се дигитализација одвија.

З. Делић

 

EUR/RSD 117.1131
Најновије вести