После брчкања и сунчања жалбе мало вреде

Сезона годишњих одмора је на прагу и већ се креће пут морских дестинација. Највећи број путовања заврши се добро, туристи буду задовољни аранжаманима које су уплатили, али неретко се дешава да се оно што је плаћено не поклапа с оним што је уговорено. Примедбе на туристичке агенције и аранжмане морате поднети чим дођете на летовање.
plaza dnevnik
Фото: Dnevnik.rs

Пре неколико година било је случајева да су путници отпутовали на море, али да хотела у који су требали да се сместе није уопште било, а још увек се памте случајеви када су поједине туристичке агенције превариле потрошаче, преузеле уплате за аранжамане који уопште нису могли да се реализују и потом нестале с тржишта.

По речима правнице у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Јелене Мићуновић, примедби на одређене услуге с којима су се потрошачи/туристи сусрели има сваке године, а да би тачно знали шта им је понуђено и шта је саставни део аранжмана, потрошачи би требало, пре него што склопе уговор, да добро прочитају све што у њему пише. 

"Туристичка агенција је у обавези да, пре него што се уговор потпише, обавести потрошача о свим каратеристикама понуде – времену поласка и повратка, врсти и квалитету смештаја, укупној цени аранжмана и шта аранжман садржи ", каже Јелена Мићуновић. Према њеним речима, потрошачи се најчешће жале на то да оно што им је речено и показано – изглед собе, категорија смештаја није у складу с наводима с којима су били упознати приликом закључивања уговора, да је захтевано додатно плаћање... 

Уколико потрошач није задовољан услугом при доласку на лице места, односно уколико услуга није саобразна уговореној, указује Јелена Мићуновић, неопходно је да одмах уложи рекламацију представнику агенције и затражи да се проблем отклони.

"Ако није могуће отклонити проблем, односно наћи одговор на приговор потрошача, може се захтевати умањење цене аранжмана или евентуални раскид уговора. Такође, потребно је да се организатору путовања приговор преда у писаној форми одмах, или најкасније месец дана од дана утврђивања недостатка", каже Јелена Мићуновић. 

Дешава се и да из одређених разлога путник/потрошач одустане од путовања, а повраћај новца зависи од тога када је до одустајања дошло. Колико се у том случају новца може вратити разликује се од агенције до агенције, често и од врсте путовања, а по правилу, то пише у уговору.

Што је каснији отказ од путовања, више новца се мора платити агенцији. Уколико је реч о благовременом одустанку, организатор путовања има право на надокнаду админстративних трошкова, који се утврђују за сваки случај појединачно.

"Уколико се од путовања одустаје неблаговремено, организатор има право да захтева накнаду у одговарајућем проценту, који се утврђује сразмерно периоду до отпочињања путовања. У случају оправданих разлога за одустајање од путовања због посебних околности – изненадна болест или смрт путника или сродника – законом је прописано да се новац враћа, али да организатор путовања има право на накнаду стварних трошкова", каже Јелена Мићуновић. 

Она наглашава и да је последњих година ситуација далеко боља него раније и да су потрошачи сада заштићенији, а да се спорови, када је реч о туристичким агенцијама које су чланице ЈУТА, углавном решавају арбитражом.

Иначе, туристички радници процењују да српски туристи годишње на путовања у иностранство потроше више од 950 милиона евра. Од тога око 300 милиона евра остане у Грчкој.

Осим оправданих приговора, има притужби за које организатор путовања не сноси одговорност. Тако се путници понекад жале на то да се смештај одређене категорије за који су уплатили аранжман и смештај има ту категорију, заправо не поклапа с категоризацијом смештаја. У таквим случајевима проблем није везан за организатора путовања већ је то посао за одговарајуће инспекцијске службе.  

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести