Редитељ Андраш Урбан о представи „М.И.Р.А.” у Битеф театру

Шта се крије иза скраћеница “М. И. Р. А.”, видеће се у истоименој представи коју за 30. рођендан Битеф театра, 3. март, управо режира Андраш Урбан.
е
Фото: Дневник/ Б. Лучић

Оно што се зна, јесте да је представа својеврсна посвета Мири Траиловић, оснивачици Битефа, али и уметности, тачније животу у позоришту, који је изједначавала са властитим. Зна се и да је Мира Траиловић своје име доживљавала као акроним за М - марљива, И - ирационална, Р - радосна, А - ако, баш ме брига, као и то да Урбан режира бескомпромисне представе.

 Како сте реаговали на позив да режирате представу о Мири Траиловић?

- Кад смо решили да наслов буде “М. И. Р. А.” онда нам је постало јасно о чему ће бити представа. Тражио сам личну нит да говоримо о позоришту, не о Битефу и Битеф театру, него поводом тога. Кроз структуру живота Мире Траиловић долазимо до представе, али у њој је реч о разним Мирама. То сад не бих превише отварао. Имам осећај да радимо представу о позоришту код нас, у овим околностима, у овом друштвено-политичком окружењу. Наравно, кроз питања која поставља Битеф фестивал или само постојање или непостојање Битеф театра, бавимо се театром уопште.

 Недавно сте радили и Симовићеву “Хасанагиницу”, па је ово друга представа у низу са женским главним ликом.

- Јесте, и ово је прича о жени која се сналази у мушком свету, али не бавимо се родном тематиком. Нити њеном биографијом. Мирин живот је наша инспирација да се бавимо тиме какав нам је био позоришни живот ако је почео Годоом, а завршио се митингом на Ушћу, када више није био пожељан креативни или критички интелектуалац, него немислећи човек, поданик.

У Битеф театру сте радили “Антихриста”, значи ли вам то нешто као референца у овом раду?

“М. И. Р. А.” треба да буде сведена искрена представа која у свим погледима, и редитељски и глумачки, говори о изложености у сценском смислу. Унутар атракција које обележавају мој рад, тражим људски, лични ниво. Причу о једној средини која поновно и поновно жртвује своје вредности да би опстала осредњост. Сви се све време, па и у Битефу, одричемо прогресивности, само да би опстали. Представа је о театру и друштву. О томе какво нам је позориште. О томе какво вам је позориште, још боље. Мира је громада, мит, али и он се одржава да би заштитили себе, а нисмо такви као она, иако је и њу та осредњост којом је била окружена на крају појела. Трудим се да представа буде за сваког ко иде у позориште, не само за позоришњаке.

Вера у уметност

Директор Битеф театра Милош Латиновић одговара да је одабрао Андраша Урбана да режира представу о Мири Траиловић зато што мисли да би га и она звала да режира.

- Ми никад нисмо сазнали какав би репертоар Битеф театар имао да је Мира остала жива. Основала је театар у којем није успела да промовише своју поетику. Андраш Урбан би апсолутно спадао у њен репертоар - каже Латиновић. - Мислим да је он најпогоднији да одговори на питање шта је Битеф театар данас, где је уметност и које су њене границе у времену када за уметност немамо времена, новца, нити је доживљавамо важном. Урбан је човек са истанчаном редитељском поетиком и неко ко шире сагледава ствари у уметности, у контексту друштвених околности у којима живимо. Близак ми је и као човек, али првенствено као колега уметник који верује у то што ради, у то да уметност оплемењује људе. Наша веровања су иста, да је уметност испред свега. Мислим да би и Мира Траиловић то препознала.

        Игор Бурић

EUR/RSD 117.5810
Најновије вести