ОДЈЕЦИ ТАКМИЧЕЊА СОЛО ПЕВАЧА „ОБЗОРЈА НА ТИСИ” Траговима Жељка Лучића

Доделом награда и наступом одабраних победника Отвореног такмичења соло певача 31. Обзорја на Тиси, посвећених сећању на Јосифа Маринковића, истакнутог композитора српског романтизма, завршено је овогодишње мајско издање угледног фестивала уметничке, првенствено вокалне музике у Новом Бечеју.
е
Фото: Стеван Давидовић

Ако је велики број, управо „инфлација“ музичких такмичења у различитим инструменталним и певачким дисциплинама и старосним категоријама градског, општинског и републичког нивоа која су се одвијала овог пролећа, вероватно учинио да се  смањи интересовање за новобечејско надметање (па се прилив учесника свео на кандидате из Зрењанина, Новог Сада, Суботице и Сомбора и само две сопранисткиње с београдског Факултета музичке уметности), остаје питање малог занимања некада много бројније пубике, па су млади такмичари наступали углавном пред жиријем и неколицином колега и пријатеља.

Слаба посета је тим упитнија јер је познато да је већ прво певачко огледање одржано на Трећим обзорјима 1995. показало висок ниво, а од бројних изванредних учесника, одмах, управо „катапултирало“ на оперску сцену данас светски славног баритона Жељка Лучића, а на наредним Данима Јосифа Маринковића (свакако укључујући и њихов интерпретативни допринос, такође бијенално замишљеном Позивном композиторском конкурсу за нову соло песму на истој манифестацији), подједнако открио и низ будућих, данас истакнутих уметника домаће и међународне оперске и концертне сцене. Међу њима су баритони Васа Стајкић и Владимир Андрић, тенор Дејан Максимовић, мецосопрани Наташа Јовић Тривић, Александра Ангелов, Виолета Срећковић и Јелена Кончар, сопрани Данијела Јовановић, Снежана Савичић Секулић, Софија Пижурица, Ана Станковићм и Весна Марковић Ђурковић и многи други.

Надајући се да ће и неки с овог десетог по реду новобечејског Отвореног такмичења соло певача у склопу 31. Обзорја на Тиси, ако се правилно даље развијају и буду имали среће (која је итекако важна), у будућности остварити пажње вредне каријере, наводимо имена оних најуспешнијих, чије су квалитете у овом тренутку школовања (јер се ради о узрасту широког распона, од почетника до студената завршних година) препознали и оценили чланови стручног жирија у саставу Милица Стојадиновић, Анета Илић и Катарина Симоновић Иванковић (професорке на катедрама за соло певање високих музичких школа Новог Сада, Београда и Ниша), Жељка Милановић, диригент и професор Академије уметнности у Новом Саду и Мирољуб Аранђеловић Расински, композитор.

Свих 19 такмичара распоређених у 4 категорије од којих је друга садржала две етапе, добило је награде, неке у овом тренутку, рекли бисмо стимулативне, које свакако предвиђају обећавајући вокални технички развој оних најмлађих. У Преткатегорији су додељена два прва одличја најмлађим учесницама Сари Тодорић (2007) и Алис Даниел (2005), у Првој А категорији по једна прва и друга и две треће награде у дисциплини женских, те једна друга Слободану Данчуловићу из сомборске школе „Петар Коњовић“ (класа Силвије Минее), као мушком гласу. За успех у Првој Бе категорији додељене су две прве, три друге и једна трећа, а другом мушком такмичару на целом надметању, Александру Керлети (ученику Ане Алексић Шајрер из зрењанинске Музичке школе „Јосиф Маринковић“) који је пленио чистоћом интонације и преданошћу извођења, друга награда.

Мали простор не дозвољава да наведемо имена свих учесника (па и новчаних и специјалних награда, попут уметничких слика), као ни школе и класе из којих су потекли, а што би било неизоставно и клавирске сараднике немерљивог доприноса (поред свих, веома добрих и већ познатих, откриће је био Стефан Јанчић кога смо први пут чули), те у овој прилици бележимо још успех пет такмичарки из најстарије, програмски најсложеније и најзахтевније, Друге категорије. Сандра Стојадинов и Снежана Танасковић освојиле су трећу награду (Стојадинова и новчани износ, због већег броја бодова), а другопласирана Катарина Катанић, дивно обојеног драмског сопрана, другу. Две равноправне прве награде заслужиле су префињена сопранисткиња Андриана Спасојевић, у професионално - уметничком смислу и најостваренија и најзрелија такмичарка и Александра Коцић, прекрасног колоратурног мецосопрана великих могућности и снажне изражајности, која је проглашена и лауреатом целог такмичења.

Веома важне су и специјалне награде, од којих је она, од почетка установљена, за најбоље извођење соло песме Јосифа Маринковића, припала Васкрсији Ковачевић за заиста доживљену интерпретацију песме Градином злато ходило, а веома емотивно је било и њено извођење песме Срећа Вере Миланковић. За све који су их препознали, посебан утисак и драж пружила су управо од реда самосвојна представљања соло песама написаних за десет досадашњих Позивних композиторских конкурса, које су постале обавезни део такмичарског репертоара Прве Бе и Друге категорије. Најбољу оцену жирија у приказаном избору остварења Мирољуба Аранђеловића Расинског, Димитрија Големовића, Светозара Саше Ковачевића, Јоване Филиповић, Зорана Христића,  Дејана Деспића и поменуте Миланковићеве, понело је динамички истанчано и надасве сензибилно тумачење раритетне Сете Станка Шепића, које је Андриани Спасојевић донело, поред официјелне прве, и специјалну награду.  

Марија Адамов    

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести