Изложба у Галерији слика „Сава Шумановић“ у Шиду

У оквиру 17. Меморијала Саве Шумановића (1896- 1942) у Галерији у Шиду, која носи име једног од највећих српских сликара прве половине 20. века, сутра у 18 часова отвара се изложба његових чувених Шидијанки из циклуса који се чува у овој галерији.
sidijanke, galerija sava sumanovic, sid
Фото: Галерија "Сава Шумановић", Шид

У питању је најпознатији и најинтригантнији циклус који је изложен и прву засебну анализу добио тек 1997. године и сада је поново након 20 година пред публиком. Галерија је тада објавила научну монографију аутора др Лидије Мереник, њено тумачење и сагледавање овог циклуса.

По речима Весна Буројевић, ауторке ове поставке и директорке шидске галерије, претходних година су се припремали за излагање циклуса који чине већином велики формати, и било га је немогуће сагледати у једном простору.

“Интервенцијама у простору смо омогућили излагање највећих формата у непрекидном низу од 31 метар који делује као антички фриз“, каже Весна Буројевић. “Представићемо 35 слика које припадају овом циклусу као и девет оних којима се завршава циклус. Јединственим и препознатљивим  Шидијанкама  додато је десет одабраних слика које су хронолошки, стилски и тематски најавиле централни део циклуса, као и два серијала – један од пет допојасних и један од четири лежећа акта у ентеријеру, на којима се препознаје плави модел Ема и карактеристичне позе које заузимају  Шидијанке. Овим актовима циклус  Шидијанке  је и окончан 1938. године, а број дела изложен на овој  изложби се зауставио на педесет и четири. То изгледа заиста величанствено у простору.”


Идеја о циклусу фигура које се понављају
„Првих неколико година по повратку из Париза у Шид Шумановић није имао модел за акт. Када се 1935. појавила плава девојка Ема, Шумановић је за само две године реализовао оно што је одавно сазревало у његовим мислима посвећеним само уметности“, каже Весна Буројевуић. “Записао је да је идеја о стварању циклуса са фигурама које се понављају била претходно планирана и дефинисана намера, а у прилог томе сведоче и његови, до данас сачувани записи на полеђини слика, на блинд рамовима, са датумима почетака и завршетака рада на сликама, као докази о кратком интервалу њиховог настанка.”

Циклус  Шидијанке  је у целини представљен на последњој самосталној изложби Саве Шумановића у Београду, 1939. Од тада прво самостално сагледавање овог неоправдано занемареног циклуса у у његовом опусу је било 1997. у Шиду. Аутор прве засебне анализе Шидијанки  био је др Јеша Денегри, чији је текст пратио изложбу Шидијанке организоване децембра 1997. у Музеју савремене уметности у Новом Саду. Тада је изложено 27 дела из овог циклуса. Током јануара наредне године изложба је пресељена у Народни музеј у Београду и обогаћена са 11 додатних слика, а том приликом своје тумачење циклуса дала је Љубица Миљковић. Од прве самосталне анализе прошле су две деценије и Галерија сад поново организује изложбу  Шидијанки.

Циклус  Шидијанке (Купачице) припада позној фази Шумановићевог стваралаштва када је уметник стварао своја најзрелија дела и оправдано се сматра највишим дометима националне ликовне уметности, што научна монографија др Лидије Мереник потврђује. Изложба Шидијанке као ликовни приказ монографије Сава Шумановић – Шидијанке и откровење нове стварности, достојанствено следи постулате које је дародавац, његова мајка Персида Шумановић, поставила пред Галерију – да одговорно поступа са повереним делима, омогућава савремене научне анализе   и прати савремену музеолошку праксу у представљању, напомиње Весна Буројевић.

Изложба, коју сутра отвара др Лидија Мереник, у Шиду ће бити отворена до 26. маја, а после тога би део изложбе требало да се отвори у Галерији Матице српске.
Н. Попов

EUR/RSD 117.1484
Најновије вести