Плаћања у оквиру већ плаћене игре разљутила гејмере

У  овом тренутку, Електроник артс (Electronic Arts или EA), једна од највећих светских   компанија која прави игре, постала је вероватно и једна од убедљиво најомраженијих фирми у Америци, па и шире.
Iz igrice „Dragon Age” studija Biover foto:skrinšot
Фото: Из игрице „Dragon Age” студија Биовер фото:скриншот

Све до сада, лоша репутација није много утицала на годишњу зараду ове компаније: ЕА је развила сурову пословну политику у којој је обично куповала мање студије у којима су радили талентовани аутори, преузимала права на њихове игре, и после неког времена те студије заувек затварала. Од оних који су преживели ову освајачку политику, обично је остајало само име, ређе нешто више од тога. Ако укуцате у Гугл “фирме које је ЕА купила”, претраживач ће вам аутоматски понудити десетак сродних опција које су други корисници претраживали и међу првима изаћи ће “жртве компаније ЕА”, “игре које је ЕА уништила”, “фирме које је ЕА уништила”, и ништа мање драматично: “ЕА гробље”.

Лош однос између потрошача и компаније спектакуларно је ескалирао пре неколико недеља, када је један једини коментар некога од ПР-а из ове фирме постован на портал Редит изазвао тако  негативну реакцију јавности да се претворио у светску вест. Редит који функционише као велики форум где корисници гласају позитивно или негативно на постове, и тако сами одређују шта ће бити на врху а шта на дну сваке странице, има око 540 милиона посетилаца месечно који се окупљају око најразличитијих тема, делећи не само заједничка интересовања, већ и дневне вести.

Овај конкретан коментар из Електроник артса односио се на игру “Star Wars: Battlefront” (“Ратови звезда: борбени фронт“) и одликовао се невероватним цинизмом који су корисници Редита дочекали на (виртуелни) нож. После притужби да није фер да се игра плаћа шездесетак долара само да би главни јунаци попут Дарт Вејдера или Лука Скајвокера остали закључани без додатне доплате или огромне количине времена уложене у игру, представник за односе с јавношћу ове фирме одговорио је да је то начин да се код играча изазове осећај поноса и остварености јер су најзад успели да откључају неког од ликова. Лавина увредљивих одговора није била ништа у односу на негативне гласове које је овај коментар добио, готово 700.000 људи “даунвотовало” је овај одговор, начинивши га најнегативније оцењеним коментаром у историји Редита.

Одавде је клупко почело да се даље размотава. Радња “Battlfronta” смештена је у изузетно популарни универзум Дизнијевих “Ратова звезда”, што значи да међу играчима има много деце. Не само да је игра тако дизајнирана да од играча (били они малолетни или не) извуче што више новца, ЕА је у њу укључила и систем пакета (тзв. lootbox) где играч уз новчану доплату може да наручи додатну опрему. Не само да увођење оваквих микротрансакција значи да не постоји коначна цифра колико новца је могуће потрошити на игру, већ би у теорији играче требало да повуче и то што се пакети наручују на слепо, односно нико не зна шта је у њима до отварања.


Видео игре као десета уметност

Многи и даље оптужују Електроник артс да је добрим делом упропастио и Биовер (BioWare), један од најкреативнијих студија који је своје игре заснива на добрим сценаријима, а не простом кликтању миша и убијању виртуелних непријатеља. ЕА је купила канадски Биовер 2007, и преузела лиценце за њихове серије “Dragon Age” и “Mass Effect”.
После овогодишњег дебакла са четвртим наставком научнофантастичног споменутог “Mass Effecta” који је резултирао потпуним затварањем Биоверовог студија у Монтреалу, многи се плаше да би се сличан случај могао поновити и са четвртим наставком игре “Dragon Age” који се очекује у ближој будућности. Оно што је најтрагичније јесте да је Биовер стварао видео игре базиране на приповедању, заплетима у стилу античких трагедија и компликованим односима између ликова, и био међу реткима чије игре нису само производи за забаву, већ имају и уметничку вредност.


После бурне реакције на Редиту, у ову контроверзу укључили су се не само мејнстрим медији, већ и владини званичници. Представник владе Хаваја, Крис Ли, изјавио је да је потребно зауставити грабежљиву пословну политику ове фирме чија пракса заправо навлачи малолетнике на коцку. Реаговали су и званичници у Белгији која је прогласила игре са оваквим системом пакета који се плаћају и наручују на слепо једнаким са хазардним играма. 

Све што се десило свакако је део већег проблема. (Не)званична политика Електроник артса је да су игре сервис који би требало наплатити што је више могуће, и зато готово свака игра коју они издају има додат мултиплејер систем, чак и кад то нема нарочитог смисла у дизајну. Мултиплејер је посебно отворен за додатне микротрансакције (плаћања у оквиру већ плаћене игре), и тако дизајниран да “вуче” играча да потроши што више новца.

Један од бивших запослених упозорио је на опасност неограничених микротрансакција које су нарочито опасне када су играчи деца и малолетници, и додао да постоје подаци о корисницима који су овако потрошили више од 15.000 долара на игру “Mass Effect”. Пословна политика ове фирме нажалост није никакав изузетак у индустрији високобуџетних видео игара, мада можда јесте најекстремнија. После бурне реакције јавности, ЕА је тренутно повукла микротрансакције из игре, а њене акције на берзи пале су за око седам посто.
 

Настасја Писарев

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести