ЕКРАНИ УМЕСТО ПАЖЊЕ Како родитељи несвесно угрожавају развој деце
Према најновијем истраживању, честа ометања родитеља због звукова и обавештења са мобилних телефона и других уређаја могу имати штетне последице по децу млађу од пет година.
Стручњаци упозоравају да присуство технологије у свакодневним интеракцијама родитеља и деце може нарушити њихов правилан развој.
У извештају објављеном 5. маја, истраживачи истичу да деца чији родитељи често користе електронске уређаје у њиховом присуству имају израженије проблеме у когнитивном развоју, слабије социјалне вештине, мању емоционалну повезаност с родитељима, али и друге потешкоће попут емоционалне нестабилности.
Технолошке сметње нарушавају породичне односе
Тим научника са Универзитета Волонгонг у Аустралији анализирао је резултате 21 раније спроведене студије које су се бавиле утицајем технологије на породичне односе. Закључак је јасан: родитељи који су превише заокупљени екранима често запостављају кључне активности са децом, као што је причање приче пред спавање или заједничко играње.
Анализом података прикупљених од 14.900 испитаника широм света, чија су деца била узраста од рођења до пете године, истраживачи су испитивали како технологија утиче на различите сегменте дечијег развоја, од моторичких и когнитивних способности, преко физичке активности и квалитета сна, до психосоцијалног здравља.
Резултати су показали да стални прекиди и дистракције услед коришћења дигиталних уређаја могу имати дугорочан утицај на дете.
– Такве дистракције могу код деце створити осећај да су запостављена, или чак да морају да се боре за пажњу својих родитеља. Тиме се ремети природан ток интеракције, који је кључан за развој језичких, друштвених и понашајних вештина, наводи се у саопштењу које преноси New York Пост.
Електронски уређаји угрожавају свакодневну комуникацију с децом
Већ раније, у септембру 2024. године, објављена студија о утицају технологије на породицу показала је да зависност родитеља од екрана директно негативно утиче на језички развој деце. Чак и када се технологија користи у образовне сврхе, прекомерна изложеност дигиталним садржајима може донети више штете него користи.
– Иако едукативне игре и е-књиге могу бити корисне, ништа не може заменити свакодневну, директну и двосмерну вербалну комуникацију лицем у лице између родитеља и детета, објашњава Тиа Тулвисте, главна ауторка истраживања и професорка на Универзитету у Тартуу.
Закључак стручњака је јасан, присуство родитеља и квалитетан контакт с дететом у најранијем узрасту не могу се надоместити ниједном апликацијом или дигиталним уређајем.