ВЕЧЕРАС ЈЕ РОК СПЕКТАКЛ НА УШЋУ! Guns N’ Roses „прже“ за НАЈМАЊИ ХОНОРАР У ЕВРОПИ! Ево колико ће зарадити у Србији и зашто смо ДОБИЛИ ПОПУСТ
Амерички рок-бенд је за највећи концертни догађај у Србији ове године дао специјалну цену, такорећи „акцијску“.
Турнеја G’N’R спада међу највеће светске концертне турнеје на отвореном ове године, а томе највише доприноси повратак гитаристе Слеша у бенд. Процена Фајненшел тајмса је да ће група ове године инкасирати око пола милијарде долара. Иако је у питању цифра која звучи вртоглаво, она је знатно мања од онога што се очекује да ће на концертима зарадити Тајлер Свифт (2,2 милијарде долара), Coldplay (1,26 милијарди долара), Ед Шеран (700 милиона долара) или Брус Спрингстин (650 милиона долара).
Колико ће од тога зарадити у Београду, израчунала је Нова економија.
G’N’R су турнеју по Блиском Истоку и Европи започели у Ријаду (Саудијска Арабија) 23. маја, а завршиће је у Вакену (Немачка) 31. јула. Бенд ће након тога направити паузу, а на јесен и зиму креће на турнеју по Азији, Северној и Латинској Америци. Група је пре Београда свирала у Будимпешти (15. јул), а наредни наступ имаће у Софији (21. јул).
Нова економија из извора у концертној агенцији Ливе Натион, која је организатор европске и блискоисточне турнеје G’N’R, сазнаје да ће бенду за наступ у Београду бити плаћено 1,8 милиона долара. Ово није стандардна цена, пошто је група наступе у Ријаду, Минхену, Истанбулу и Барселони наплатила по 2,5 милиона долара, док је за концерт у Лондону на Вембли стадиону (26. јун) зарадила три милиона долара.
Цифра од 1,8 милиона долара резултат је преговора локалног организатора, односно концертне агенције Sky Music, и менаџмента Live Nation и неће утицати на квалитет и дужину трајања наступа (два и по сата су стандардна на овој турнеји).
Организатор "одређује" цену
Сваки бенд када крене на турнеју има предвиђену цену коју тражи за наступ. Међутим, преговори за сваки појединачни град са локалним организаторима су засебни и могућа су одступања у складу са тржиштем на које се долази. Велики бендови у ценовнику организаторима нуде скупљу и јефтинију варијанту. Скупљом се бенд обавезује да неће заказати на текућој турнеји ни један наступ у периметру од 1.000 километара, чиме организатору омогућује да привуче публику из ширег региона.
Првобитна понуда Live Nation за концерт G’N’R у Београду била је 2,2 милиона долара, односно 2,8 милиона уколико организатор не жели да бенд свира у Софији и Будимпешти (у том случају се размишљало о наступима у Букурешту и Атини).
Локални организатор се определио за јефтинију варијанту, а преговорима се стигло до коначне суме од 1,8 милиона долара.
Велики бендови за новац који узимају пружају комплетну услугу, од доношења и монтирања своје бине до комплетне расвете и остале опреме. Организатор једино има обавезу да обезбеди простор и техничке услове за одржавање концерта (напон струје одређене јачине и сл.). Разлог зашто је за Београд прихваћена мања сума лежи у на први поглед ситним, али битним детаљима јер на пример Live Naтion не мора да плаћа паркинг за камионе с опремом, што је у другим европским градовима веома скупа ставка, као и што је боравак бенда и целокупног техничког особља свеукупно јефтинији у главном граду Србије него у Лондону или Барселони.
Цена за наступе највећих светских музичких извођача варира од 1,5 милиона до три милиона долара. Бон Џови је наступ у Загребу пре више од десет година наплатио два милиона долара. Мадона је у Београду коштала 1,2 милиона долара, Ролингстонси на Ушћу 2,5 милиона долара, али је тада Град Београд субвенционисао највеће концерте у оквиру буџета за културу.
За организаторе концерата овакви догађаји уствари представљају озбиљан ризик и могућност финансијског губитка у случају недовољне посете. Због тога се организатори концерата у Србији опредељују само за „сигурне“ извођаче, оне за које несумњиво знају да могу да сакупе масу од преко 20.000 људи, јер би све остало било неисплативо.
Процена је да са посетом од 20.000 људи и ценом карата за G’N’R од 8.900 динара (најјефтиније) до 25.000 (најскупље), односно просечном ценом од око 10.000 (највише ће бити продато карата за партер од 8.900 и фан-пит 13.500 динара) организатор у Београду има приход између 1,5 и 1,8 милиона долара.
Дакле, посета од отприлике 20.000 људи гарантује позитивну нулу, кад се плати бенд. Процена је да би на овакав концерт требало да сигурно дође више од 20.000 фанова, односно да би укупна посета могла да добаци до 30.000, те да је одређени профит скоро па сигуран. Организатор концерта Билија Ајдола пре две недеље у Београду је на пример имао сигурнији профит јер је цена британског извођача неупредиво нижа, те је већ посета од преко 7.000 људи гарантовала повратак уложеног новца.
Зашто онда организатори концерта уопште улазе у ризик довођења највећих звезда на мало тржиште попут Србије?
Зато што је то у будућем порфолију гаранција да су у стању да организују и такве догађаје. Један добро организован концерт G’N’R у Београду даје организатору на репутацији и знатно бољу позицију у свим будућим преговорима за друге извођаче.
Руси вратили светске музичке звезде у Београд
Београд је претходних десетак година имао озбиљну „рупу“ у великим концетима. Тренд великих концерата започет у време претходне власти (Елтон Џон, Ерик Клептон, Мадона, Ролингстонси, Бијонсе, Шакира, Ријана) заустављен је после 2012. године (не рачунајући Exit фестивал у Новом Саду који је увек имао највеће светске извођаче).
Повратак великих извођача започет је после короне, а многе је изненадило што је немачки бенд Рамштајн прошле године имао два концерта заредом на Ушћу.
Разлог лежи у не малом броју нових становника Београда који су високо платежно способни, кажу за Нову економију у једној од најзначајнијих концертних агенција у Србији. Миграција значајног броја руских држављана од почетка рата у Украјини дословно је унела живост у концертну сцену Србије. Људи из музичког бизниса процењују да је доласком Руса створено потпуно ново тржиште које броји између 10.000 и 20.000 људи заинтересованих за највеће светске музичке звезде.
Руски држављани још од враћања Крима Руској Федерацији (2014) нису ни у својој земљи могли да виде највеће светске музичке звезде, а Београд је сада дестинација која им омогућава нешто што им раније није било доступно.
Пре доласка Руса у Београд процењивало се да карта чак и за највећи концерт, попут Металике или АЦ/ДЦ, не сме у просеку да кошта преко 50 евра, односно да највећи број карата за партер не сме бити скупљи 40 евра, јер напросто српско становништво, посебно до пре неколико година, није у довољној мери било платежно способно да издвоји више новца ко год да дође да им свира.
Са Русима се то променило и сада најјефтиније цене улазница иду на цифру од преко 60 евра, што је уствари уобичајена цена у Европи за највеће музичке догађаје и организаторима концерата омогућује да могу да рачунају да ће моћи да врате уложена средства у довођење бендова попут Guns’N’Roses.