До 2026. године у Новом Саду два пута више прелаза преко Дунава

Април 1999. године био је погубан за три новосадска моста преко Дунава.
с
Фото: Промо

Под НАТО бомбама, већ првог дана месеца у 5.05 часова у Дунав је пао Варадински мост, а живот је изгубио Новосађанин Олег Насов. Свега два дана касније пројектили Алијансе срушили су и делове Моста слободе, повредивши седам особа, док је чувени новосадски алас Велимир Теодоровић, знан као Веља Рибар, из Дунава спасао деветоро људи, јер се у тренутку удара на мосту одвијао саобраћај.

Требало је четири напада током неколико дана да под нападима НАТО снага поклекне и преостали мост преко Дунава у Новом Саду - Жежељев мост.

Новосађани су након тога Дунав прелазили скелама које је организовала Војска СРЈ, све до 6. септембра 1999. године када је постављен понтонски мост на Кеју жртава рације. Крајем маја 2000. године отворен је монтажно-демонтажни мост узводно од рушеног „Жежеља”, за потребе железнице и тешког друмског саобраћаја.

У септембру исте године, завршена је и Варадинска дуга на месту некадашњег Варадинског моста, али тај назив није дуго потрајао те је убрзо поново мост понео некадашње име. У октобру 2005. године завршена је 40 милиона евра вредна обнова из фондова ЕУ и пуштен је у саобраћај Мост слободе.

Овог априла на новосадским обалама раде два градилишта мостова – између Петроварадина и Шангаја на траси Фрушкогорског коридора и између Сремске Каменице и Шодроша на траси Булевара Европе. Ове године, према најавама покрајинских и градских званичника, требало би да буде отворено треће градилиште – пешачко-бициклистичког моста на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа

Наследник „Жежеља”, друмско-железнички мост, отворен је за железнички саобраћај у октобру 2018. године, након шест година изградње. Након тога уклоњен је и привремени мост након скоро 19 година од када је постављен, па се Нови Сад вратио на стари број мостова преко Дунава – укупно три.

Фото: Промо

Овог априла на новосадским обалама раде два градилишта мостова – између Петроварадина и Шангаја на траси Фрушкогорског коридора и између Сремске Каменице и Шодроша на траси Булевара Европе. Ове године, према најавама покрајинских и градских званичника, требало би да буде отворено треће градилиште – пешачко-бициклистичког моста на стубовима некадашњег Моста Франца Јозефа.


Ђурић: Дан када је срушен наш први мост

Градоначелник Новог Сада Милан Ђурић подсетио је на свом Инстаграм профилу на 1. април када су НАТО бомбе срушиле Варадински мост када је погинуо Новосађанина Олег Насов.

– Сутра обележавамо дан када је у нашем граду од стране НАТО агресора, срушен први мост – Варадински мост. Тада је погинуо наш суграђанин, Олег Насов, који се враћао са посла. Дан који не можемо да заборавимо, ког се увек сећамо и обележавамо на тужан начин са његовом породицом- написао је Ђурић у објави. Он је истакао да је важно обелижити сећање на те тешке дане и пожелети да се никоме више не деси да бомбе руше мостове и убијају људе. Подсетио је и на централно обележавање почетка НАТО бомбрадовања одржано 24. марта у Сомбору којем су присуствовали и председник Александар Вучић и патријарх српски Порфирије.

Градоначелник је истакао да се култура сећања мора неговати, да се никад не заборави. Подсетио је да су за време НАТО бомбардовања Новог Сада срушена сва три моста, гађана Рафинерија преко 20 пута, да су људи превожени на другу страну обале Дунава уз помоћ војске и чамаца. Направљен је привремени понтонски мост од баржи, а тек 1. септембра 2018. године враћен је трећи мост, Жежељев мост.


До 2026. године тако би број прелаза преко Дунава у Новом Саду требало да нарасте на шест, а процењена вредност сва три нова моста износи 369,5 милиона евра: 175 милиона евра за мост до Сремске Каменице, око 34 милиона евра за пешачко-бициклистички мост до Петроварадинске тврђаве, а, мада није завнично наведено, мост код Победе у Петроварадину би требало да кошта око 160,5 милиона евра.

Фото: Промо

Сва три моста имаће различите намене: мост у Петроварадину биће транзит за тешки теретни саобраћај, чиме ће се камиони уклонити са Подбаре и Салајке и Партизанске улице, мост до Тврђаве требало би да највише допринесе у туристичком аспекту, али и стварању пешачке зоне у Подграђу, док онај до Сремске Каменице би требало да растерети Мост слободе и Булевар ослобођења, али и Сремску Каменицу.

Најдужи ће бити мост до Сремске Каменице – са прилазним вијадуктом и саобраћајницама пружаће се дуж два и по километра. Мост на фрушкогорском коридору биће дуг 1.765 метара, а пешачко-бициклистички 450 метара

Што се тиче техникалија, најдужи од њих је управо мост до Сремске Каменице – са прилазним вијадуктом и саобраћајницама пружаће се дуж два и по километра. Мост на Фрушкогорском коридору биће дуг 1.765 метара, а пешачко-бициклистички 450 метара. Друмски мостови имаће по две коловозне траке са по две саобраћајне траке по смеру, а мост до Тврђаве имаће пешачке стазе од шест метара и бицклистичке од три метра ширине.

         С. Крстић

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести