clear sky
23°C
18.09.2025.
Нови Сад
eur
117.1764
usd
98.8413
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ДИГИТАЛНА ТРАНСФОРМАЦИЈА КЉУЧНА ЗА ОПСТАНАК ЕКОНОМИЈЕ Само вештачка интелигенције српске фирме спасава

18.09.2025. 12:46 12:56
Извор:
Дневник
ИТ
Фото: Pixabay.com

Традиционална годишња Horvath CxO студија, спроведена међу више од 130 извршних директора из Централне и источне Европе, ове године је први пут обухватила знатно већи број компанија из Србије.

Резултати показују да фирме у региону, укључујући и Србију, пролазе кроз изазове сличне онима с којима се суочавају глобални конкуренти, али и да су убрзана дигитална трансформација и контролисање трошкова кључни за њихов опстанак.

- Компаније у региону централне и источне Европе, као и глобално, стављају побољшање трошковних и профитних структура на прво место, док, услед све израженијег недостатка квалификоване радне снаге, у овој регији додатно наглашавају људске ресурсе - наводи Марија Болдор, партнерка у компанији Horvаth. 

Да објаснимо шта дигитална трансформација заправо значи. Дигитална трансформација није само технолошка надоградња, већ потпуна промена начина пословања. Подразумева примену дигиталних технологија - од облачних платформи и вештачке интелигенције до аутоматизације процеса и интернет продаје - како би се побољшала ефикасност, оптимизовали трошкови и пружило боље корисничко искуство.

АИ
Фото: Pixabay.com

Иако 87,7 одсто становништва Србије користи интернет, дигитална трансформација домаћих компанија још је у раној фази

Компаније које успешно пролазе кроз трансформацију најчешће уводе пословање у клауду, ради скалабилности и смањења трошкова. Такође, све је више оних који почињу да користе вештачку интелигенцију (AI) и аутоматизацију за финансије, продају, логистику и производњу. Једно од највећих предности је успешно коришћење аналитике података за брже доношење одлука, а е-комерц платформе постале су важан канал продаје и услуга.

Иако 87,7 одсто становништва Србије користи интернет, дигитална трансформација домаћих компанија још је у раној фази. Према последњим подацима, око 80 одсто домаћинстава има интернет приступ. Више од 56 одсто интернет корисника купује онлајн, а предвиђања показују да ће тај број порасти на преко 62 одсто до 2027. године. Најчешће се купује електроника, мода, храна и козметика, док мобилне апликације и друштвене мреже све више утичу на понашање потрошача.

Иако се број корисника интернета и дигиталних услуга повећава, велики број домаћих предузећа још нема сопствене веб-сајтове, интернет продавнице или интегрисане дигиталне канале комуникације. То оставља простор за убрзан развој, али и ставља додатни притисак на компаније да прате глобалне трендове.

АИ
Фото: Pixabay.com

Ботови у служби економије

Као део дигиталне трансформације користи се и RPA (Robotic Process Automation). То је технологија која омогућава да софтверски „роботи” обављају рутинске и правилно дефинисане задатке уместо људи. 

То нису физички роботи, већ програми који имитирају начин на који запослени ради на рачунару – уносе податке, копирају, преносе фајлове, читају е-поруке и обављају задатке у различитим апликацијама и системима. RPA се све више примењује у банкарству и осигурању, финансијама, е-комерцу, здравству, људским ресурсима.

Horvаth студија показује да дигитална трансформација постаје кључна тема пословних стратегија у региону. Прелазак из експерименталних у фазе конкретне примене напредује брже него раније. Вештачка интелигенција више није само ИТ алат, већ се користи у финансијама, операцијама, маркетингу и корисничкој подршци.

Компаније све више траже мерљиве резултате од дигиталних улагања, а посебно се издвајају оне које инвестирају у развој е-комерц платформи и интегрисаних CRM система.

Иако већина компанија у Србији и региону очекује раст прихода у 2025. години, изазови остају бројни. Највећи проблем је недостатак квалификоване радне снаге, што приморава менаџере да озбиљније улажу у обуку и задржавање талената.

Извор:
Дневник
Пошаљите коментар