Имаћемо образоване стручњаке, а не јефтину радну снагу

БЕОГРАД: Народна скупштина Републике Србије усвојила је прошле недеље Закон о дуалном образовању, од којег се очекује да део средњег стручног образоања унапреди тако што ће усагласити оно што ђаци у школи добијају са оним што су захтеви техничко-технолошког развоја овог века.
s
Фото: Илустрација

Законом, чија ће примена почети од школске 2019/20. године, уређују се одсноси међу свим учесницима у васпитно образовном процесу, с циљем да младим људима омогући квалитетна знања, који ће стицати на два места- теоријска у школама и практична у реалном радном окружењу , компанијама, а која ће пратити техничко-технолошки развој. На овај начин, очекује се да ће ученици стећи и вештину управљања својим знањима.

Учење кроз рад не представља за ученике „просте мануелне задатке”, већ програмирање, пројектовање и руковођење „паметним машинама”, које су део савремених модерних производних процеса у компанијама, тврде у Министарству просвете, уз опаску да Закон омогућава синергију између теоријских и практичних знања на  недељном нивоу, у складу са планом и програмом наставе и учења.Поред тога, омогућиће и веома важно каријерно вођење и саветовање ученика.

Контрола стицања знања у дуалном систему кроз овај закон оснажена је и тиме што ће у процесу учења и евалуације , поред наставника практичне наставе, то јест координатора учења кроз рад, у томе учествовати  и лиценцирани нинструктор  из компаније , који ће морати да има  положен испит који доказује његове дидактичко-педагошке вештине, те ће њих двоје заједно и реализовати наставни план и програм и пратити и процењивати ученичко постигнуће.

Веома је важно нагласити да дуално образовање омогућава и пролазност ка вишим нивоима образовања, те да је  целокупан надзор над њим у надлежности Министарства просвете
Креатори Законс наглашавају и да он ученика не уводи у радни однос, него  у процес стицања дела компетенција које се односе на учење кроз рад а део су прописаног наставног плана и програма. Ученици на овај начин треба да стекну компетенције и знања усклађена са савремени технолошким развојем, која могу да сагледају у компанијама, а неопходна су им да би након средњег стручног образовања постали стручњаци. На овај начин млади би требало да постану запошљиви одмах након формалног образовања, чиме би се смањила и стопа незапослености младих до 25 године.

Веома је важно нагласити и да дуално образовање омогућава и пролазност ка вишим нивоима образовања, те да је  целокупан надзор над њим у надлежности Министарства просвете.

Подршку дудалном образовању у Србији дали су Немачка, Аустрија, Швајцарска, кластер Италијанских компанија Конфиндустрија и Америчка привредна комора. 

У Министарству просвете тврде и да не постоји бојазан да ће примена овог закона омогућити стварање јефтине радне снаге, јер, кажу,страни инвестиори не желе јефтину радну снагу  већ образоване стручњаке које подржавају кроз формални систем образовања. Поред тога што , отварањем врата за дуално образовање, показују висок степен друштвене одговорности , компаније ученицима који се за овај вид образовања одлуче дају  и стипендије као подршку и мотивацију за процес учења.

Разлог за увођење дуалног образовања је и очекивање да ће оно решити проблем недостатка кадрова у компанијама и зауставити  одлив средстава у неформално образовање, које је у претходном периоду српску привреду коштало 3,5 милиона евра. Како је држава до сада доста новца улагала у опремање учионица/радионица, одвијање дела образовног процеса у компанијама омогућиће да се новац преусмери у креирање нових модернизованих профила, истраживања и иновације у настави.

Д. Девечерски

EUR/RSD 117.1205
Најновије вести