Држава утврђује плату принудних управника

Мада је остало још мање од две недеље за избор и регистровање управника зграда, многе стамбене јединице то још увек нису учиниле.
zgrade novi sad, Dnevnik/Radivoj Hadžić
Фото: Дневник/Радивој Хаџић

Помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Јованка Атанацковић недавно је рекла да није задовољна брзином регистрације стамбених заједница, али да је пријава ипак интензивирана последњих неколико месеци.

– Од увођења регистра уписано је 3.600 нових зграда, а у бази је и око 14.000 регистрованих по пропису који је важио последњу 21 годину – рекла је Јованка Атанацковић. – Статистика показује да је последња два месеца регистровано више од 1.000 стамбених јединица месечно.

315 професионалних управника зграда уписано у регистар

Рок за регистровање стамбених јединица и избор управника зграда истиче 12. децембра али, по речима Јованке Атанацковић, неће се ићи одмах на принудну управу за оне зграде које не буду регистроване и које нису изабрале управника, већ ће најпре бити спроведен инспекцијски надзор. Другим речима, принудна управа и одређивање принудног управника зграда уследиће тек након што инспекција изађе на терен, и то по пријави власника станова, и утврди да је ли зграда регистрована и одреди рок за то, па тек уколико се ни то не испоштује, уследиће увођење принудног управника. Градови и општине у том случају морају по азбучном реду лиценцираних професионалних управника зграда додељивати згради принудног управника, а ако га немају, дужни су да се обрати најближој локалној самоуправи. Такође, како је истакла, обавеза локалне самоуправе је да пропише висину накнаде за принудну управу.

700 и 800 лиценци до краја године

Председница Удружења професионалних управника и организатора Србије Сања Шћепановић објашњава за „Дневник” да је управо у вези с тим ко одређује ценовник и када се уводи принудни управник дошло до забуне. Наиме, држава, односно локална самоуправа ће прописивати висину накнаде, али само за принудне управнике, а за оне које сами изаберу или поставе станари не, па самим тим од државе станари, градови и општине немају шта да траже, нити да се плаше да ће неко други да им „намеће” нове трошкове.

– Појавиле су се информације о томе да држава није утврдила ценовник за услуге управљања зградама, а она то по Закону о становању, чија уредба о професионалним управницима ступа на снагу 1. јануара наредне године, и не треба да чини – рекла је Сања Шћепановић. – Ценовник за послове управљања зградама утврђује се по тржишним ценама у свакој локалној самоуправи. Држава је у обавези да утврди ценовник, али само за принудне управнике зграда, и она ће то на време и учинити, а станари треба да се договоре о новом начину управљања зградом. Они могу, али не морају, да изаберу управника зграде или неког од својих комшија који су и до сада обављали ту дужност. Такође, на њима је и да утврде ценовник, а и до сада су се председници скупштине станара плаћали. Може и не мора бити тако и од Нове године. Такође, ако се за управника зграде, који законом добија многе обавезе, изабере неко од станара, он не мора имати лиценцу.

Наша саговорница истиче да су грађани Србије сада пред избором који драстично може побољшати квалитет њиховог живота и због тога морају бити објективно информисани о Закону о становању, а посебно о делу који се односи на увођење професионалних управника. Самим тим, како каже, не треба их плашити да ће увођењем професионалних управника имати додатне трошкове или да ће од тога корист имати неки појединци.


Највише лиценци у Новом Саду

Од досада лиценцираних професионалних управника уписаних у Регистар, у Војводини их највише има у Новом Саду – 80. У Суботици их има 12, Сомбору пет, Зрењанину, Кикинди и Панчеву по три, Сремској Митровици, Бачкој Паланци и Кули по два, а у Инђији, Старој Пазови, Чоки, Шајкашу и Чуругу по један лицинцирани професионални управник.


– И до сада су многе изграде имале Скупштине станара и бирале председника и с њим се договарали да ли ће то радити бесплатно или ће сваки стан издвајати одређену своту новца за то. Тако ће и сада бити, само ће уместо председника скупштине станара бити професионални управник или управник. Тек уколико не могу ни једно ни друго, уследиће увођење принудног управника и за њега ће им бити одређен ценовник јер реч је о лиценцираном професионалцу који за свој одговоран рад треба да буде плаћен. Нови Закон о становању допринеће томе да се имовина грађана Србије редовно одржава јер ће се само на тај начин обезбедити њена континуирана вредност на тржишту некретнина и очувати њена функција безбедност и удобног места за живот – закључује Сања Шћепановић.

Законом о становању и одржавању зграда Привредна комора Србије добила је овлашћења да установљава и води регистар професионалних управника. Он је доступан на порталу ПКС-а, који организује и полагање испита за професионалног управника, издаје и одузима лиценце, утврђује права, дужности и етичке норме понашања у обављању те делатности.

Увидом у регистар професионалних управника на сајту ПКС-а утврдили смо да их је закључно с рашњим даном било уписано 315. Сања Шћепановић процењује да ће их до краја године бити између 700 и 800 јер су, како каже, у току и обуке и полагање испита нове групе кандидата.

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести