Електронско отварање фирме, а затварање мора пешице

НОВИ САД: Уз увођење електронских услуга, система једног шалтера и пословања без папира и печата, у последњих неколико година у Србији је значајно олакшан пут за отварање фирме.
pecat pixbay.
Фото: pixabay

Тако се, уместо уместо дугих чекања у редовима, губитка времена, прибављања одговарајућих докумената за шта је требало и неколико месеци, сада фирма може регистровати за практично 24 часа. Уместо некадашњих гужви, у Агенцији за привредне регистре сада готово да никог нема, а већину посла ураде књиговође. Уз дигитални потпис у ту институцију стиже и више од 300.000 финасијских извештаја.

По речима власнице једне од рачуноводствених агенција у Новом Саду, сада се сви послови везани за отварање фирме, без обзира да ли је у питању предузетник или привредно друштво, веома брзо завршавају, а чак и када се појави нека грешка, може се одмах отклонити - такође електронски.

Поступак је веома једноставан - потребна је лична карта или електронски сертфикат - односно лична карта с чипом, који се у МУП-у добија бесплатно, и цео поступак буде готов за 24 сата, каже наша саговорница.

Како је додала, раније је то трајало и више дана, у зависности од гужве у АПР-у, а осим уштеде у времену, сада се троши и много мање папира.

И док је посао око отварања фирме сада значајно лакши и бржи, када је реч о гашењу фирме, указује наша саговорница, поступак је, такође, једноставан, али ипак нешто дужи. Она истиче да је  приликом гашења фирме, неопоходно да власници добију/имају потврду из Пореске управе да немају дуговања.

Прецизно казано, потребна су две потврде о томе да нема дуговања, једна из локалне, градске или општинске пореске управе, а потом и оне на републичком ниову, каже наша саговорница.

Тај поступак, додаје, може да траје различито, али наглашавам да је приликом гашења/брисања фирме неопходно захтев за издавање посреског уверења предати на шалтеру пореских управа ради детаљне контроле. 


Мировање фирме само за предузетнике

Предузетници могу своју фирму да ставе у стање мировања док привредна друштва немају ту могућност. Да би предузетници, који из било ког разлога желе своју радњу/пословање да ставе у стање мировање потребно је да у Агенцији за привредне регистре поднесу молбу с тим захтевом. Евентуално постојање дуга није сметња да би се фирма ставила у стање мировања, јер се у Пореску управу шаље одговарајући образац да је фирма у стању мировања.

Док је фирма у стању мировања дуг остаје, а тај статус може трајати годину дана. За поновно активирање фирме потребно је поднети регистрациону пријаву у АПР-у.


Када је у питању предузетник - за гашење је потребна регистрациона пријава, уз коју иду и два пореска уверења која не смеју бити старија од пет дана. Када се то уради и утврди да нема дугова, фирма се брише из регистра у АПР-у, а потом се ради се завршни рачун. За фирме које воде књиге се, након што се попуни одговарајући образац, у пореске управе шаље и пријава за затварање радње. Од почетка прошле године фирме које воде пословне књиге имају обавезу да завршни рачун шаљу у АПР, а они који плаћају паушални порез ту овавезу немају. 

Уколико је прибављена сва потребна документација радња или фирма се може затворити, односно брисати из регистра и за само један дан. Међутим, велики је проблем прибавити све потребне документе у року од пет дана, што је законски рок. Наиме, у многим пореским управама, па и у оној у Новом Саду се, рецимо, приликом издавања потврде о томе да ли има или нема дуга уписује датум предаје обрасца, а не датум издавања. Тако се неретко дешава да се цео поступак заврши за неколико дана, али не у предвиђеном року па се онда мора понављати и то би требало изменити тако да се на документу упише датум издавања потврде, а не датум кад је захтев предат, указује наша саговорница.

Д. Мл.

EUR/RSD 117.1643
Најновије вести