Фејсбук да подели зараду са корисницима који га хране информацијама

ЛОНДОН: Идеја о гарантованом дохотку за све има бројне и очигледне мане, али и једну велику предност, а то је да се њоме поткрепљује принцип да је сваки грађанин поштован члан друштва и да има право на удео у друштвеном богатству, пише уредник Фајненшел тајмса Џон Торнхил у тексту "Зашто Фејсбук треба да нам плаћа минимални износ".
fejsbuk, EPA/PETE MACLAINE
Фото: EPA/PETE MACLAINE

Указујући да оснивач Фејсбука Марк Закерберг, као и друге његове колеге из Силицијумске долине, верује да ће нове технологије однети хиљаде радних места и да је стога потребан нови социјални договор, Торнхил предочава да би минимални износ могао да буде једно од решења.

У коментару који преноси сатј www.msn.com, Торнхил наводи као пример америчку савезну државу Аљаску, која делимично захваљујући својим годишњим дивидендама, има најнижу стопу сиромаштва у САД.

Неки верују да је Аљаска посебан случај и да само расподељује плодове свог прихода од нафте, указује Торнхил и оцењује да је могуће наћи друге изворе прихода како би се слични системи исплате дивиденди увели и другде.

Он напомиње да су се појавили предлози да се такви социјални подухвати финансирају од пореза на земљу, док поједини сматрају да се средства могу наћи и опорезивањем финансијских трансакција.

Торнхил сматра да постоји још један могући извор прихода за који зна и сам Закерберг, а то су информације.

Ако је, наставља Торнхил, тачно мишљење да су информације у 21. веку нови извор прихода, онда тај нови приход за свет може да уради оно што је нафта урадила за становнике Аљаске.

Закербергова брига за маргинализоване у дрштву је похвална, као и његова спремност за помоћ заједници, и он за разлику од већине других људи има могућност да помогне у решењу проблема, подвлачи Торнхил.

Напомињући да Закерберг управља једном од најуспешнијих компанија на свету, Торнхил сматра да оснивач Фејсбука треба да оправда оно што говори и да оснује стални фонд за финансирање универзалног минималног прихода.

Фото: EPA/LISA HORNAK

Закерберг, како истиче Торнхил, треба да подстакне и своје колеге из информатичке индустрије, попут Гугла, да учествују у том подухвату.

Торнхил објашњава да корисници бесплатно снабдевају Фејсбук информацијама и да компанија те податке продаје разним маркетиншким фирмама, тако да се чини да би било праведно да се Фејсбук одлучи за веће друштвене доприносе.

Акционари Фејсбука би вероватно били против таквог потеза, указује Торнхил и подсећа да је Закерберг својевремено рекао да његов основни циљ није био да гради компанију, него да утиче на друштво.

Торнхил оцењује да би такав потез Фејсбука био у меркетиншком смислу потез века и да би корисници компаније наставили да користе ту друштвену мрежу свесни да сваки клик доприноси друштвеном добру.

EUR/RSD 117.5801
Најновије вести