ПОСКУПЉЕЊЕ УСЛУГА ОПЕРАТОРА МОБИЛНЕ ТЕЛЕФОНИЈЕ Обавештење о повећању цене невидљиво или једва видљиво

Од почетка овог месеца оператори мобилне телефоније МТС и Yettel повећали су цене својих услуга, а грађани којима је оператор А1 рачун ће бити увећан од 1. априла, јер је овај оператор најавио поскупљење од наредног месеца. 
mobilni telefoni pixabay
Фото: pixabay.com

Ово поскупљење изазвало је незадовољство корисника и то не само због повећања цене него због тога што, како истичу, о томе нису били обавештени, или бар не на адекватан начин.

По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића, промена цене услуга оператора део је уговора који су грађани потписали с њим, али с друге стране, опретор има обавезу да потрошаче на време обавести о промени како би могли да, ако желе, раскину уговор без плаћања пенала.

Драгић наглашава и да оператори мобилне телефоније, као и сви трговци, диктирају услове на тржишту и највероватније је реч о договору, односно картлеском удруживању, да њихове услуге поскупе истовремено и углавном у истом проценту, те да ће рачуни у просеку бити већи за око 150 динара.

Наш саговорник каже да, заправо, поскупљење није изражено у процентима већ зависи од пакета и због тога ће неко добити рачун увећан и за више од 200 динара, а неко мање од 150.

− Уговор који грађани потписују с оператором садржи могућност промене и медијског садржаја и цене, те се потрошач потписивањем уговора, заправо, сагласио с тим − каже Драгић. − Дакле, ово повећање цене јесте у складу са Законом о заштити потрошача, али треба видети и то да ли су потрошачи на време обавештени о променама које су уследиле или ће уследити.

− Законом је прописано да потрошачи о промени морају  бити обавештени 30 дана пре него што она почне да се примењује и у том року могу да раскину уговор без плаћања пенала, без обзира на то да ли је реч о промени цене или услуге, то јест медијског садржаја. Уколико потрошач то не учини пре него што промена ступи на снагу, губи ту могућност  - Драгић додаје.

Драгић саветује грађанима да увек добро гледају рачун, било да им стиже на кућну адресу, било у електронској форми, и указује да обавештење о промени мора бити видљиво.

Најбоље је да буде исказано на рачуну, али пракса је често другачија.

− Неретко оператори таква обавештења објаве само на својим сајтовима, а то никако не подразумева да ће сви потрошачи то видити. Објављивањем на сајту испоштована су правила која су прописана Законом о заштити потрошача, али то није довољно, јер сви потрошачи неће то видети, а то се посебно односи на популацију која није довољно инфораматички обучена − указује Драгић.

По његовим речима, и поред тога што је испоштована законска процедура, поскупљење је неки вид обмане јер оператори нису довољно јасно и видљиво обавестили потрошаче о промени.

− Оператори морају да докажу и оправдају поскупљење, односно образложе шта је утицало да њихова услуга кошта више, која је то ставка и зашто, а за сада нема адекватног објашњења и то је и питање за Агенцију за заштиту конкуренције − истиче Драгић.

Д. Млађеновић

 
EUR/RSD 117.1527
Најновије вести