Изложба Музеја бицикала “20 цола” могла би и до Новог Сада

Већ смо навикли да се током пандемије коронавируса бројна дешавања одржавају искључиво путем интернета, па је тако и Крагујевчанин Марко Стаматовић основао Музеј бицикала и поп културе „20 цола” јединствен у овом делу Европе, који је до сада могао да се „обиђе” само онлајн.
bajk
Фото: Марко Стаматовић

Заиста је штета да се његови експонати, бицикли који су прошли процес рестаурације, конзервације и кастумизације, не виде уживо, јер су својеврстан вид мајсторства. С обзиром на то да у Крагујевцу нема могућност да изнајми адекватан простор где би, поред двоточкаша, изложио и остале предмете у вези са интересовањима младих током прошлог века, поставка је први пут уживо организована овог петка у Установи културе „Пароброд” у Београду и трајаће до 21. априла.

– Идеја изложбе је уствари почетак кампање за сакупљање новца како бисмо дошли до простора у Крагујевцу у ком бисмо коначно могли да отворимо музеј, који би људи могли да посете уживо – каже четрдесетчетворогодишњи Марко Стаматовић. – Тренутно немамо помоћ локалне самоуправе, а видећемо да ли ће бити слуха после ове изложбе. Одлучили смо да пробамо сами да се изборимо за простор, јер сада већ имамо много експоната, а влада и велико интересовање, људима се све то свиђа.

Стаматовић, иначе фотограф, одувек је, како каже, радио све и свашта, имао је занатску црту, а стекао је довољно механичког знања да може успешно да рестаурира бицикле. Покренуо је пројекат „20 цола” којим жели да подсети људе и отргне од заборава време када је бицикл био једна од најважнијих и најзанимљивијих ствари у одрастању младих у другој половини 20. века. У томе је и успео и то на вирутозан начин, пошто својим рукама, зарђалим, истрошеним и оштећеним двоточкашима, из периода од четрдесетих до деведесетих година, даје нови сјај. Ни назив „20 цола” није случајно изабран. Немачки израз цол, који смо ми усвојили, у овом случају уместо инча, означава димензију точка.

Фото: Приватна архива

Изложба изазвала велику пажњу

Први пут су у јавности експонати Марка Стаматовића изложени у Установи културе “Пароброд” у Београду пре два дана. Изложбу је видело доста људи, међу којима и велики број странаца - Аустралијанаца, Немаца, Руса и Американаца. Продуцент из Сан Франциска узео је контакт од Стаматовића јер су му интересантни бицикли за филм који планира да сними.


– То је величина точка свих некада најомиљенијих бицикала међу клинцима, од понија, бе–ем–икса, чопера – објашњава Стаматовић. – Отприлике, све што се радило за млађу популацију било је од 20 цола и испод. Сада млади возе и двадесетчетворке и двадесетшестице што се тиче маунтинбајкова, а некада је то било 20 цола. Отуда и назив музеја, јер је цела идеја, не да бициклизам, него бицикл буде центар занимања и интересовања деце. Желим да покажем чиме се то дете које је имало бицикл, на пример осамдесетих, још бавило, шта је гледало, читало, које игрице играло. Да представимо цео живот младих људи током двадесетог века, а тада је најомиљенији бицикл био је тај са точком од 20 цола.

Управо због те идеје, гланц нови двоточкаши, иначе у возном стању, али не за продају и коришћење, нису једини експонати на изложби. Од укупно  70, њих је више од 30.

Фото: Марко Стаматовић

– Осим мале секције за поп културу, донели смо старе рачунаре, конзоле видео–игара, музичке уређаје, играчке, али у мањим количинама које су могле безбедно да се допреме до Београда.

Није тешко закључити да би ова изложба изазвала велико интересовање и у Новом Саду, који важи за један од градова са највише бициклиста у земљи, идеалан за овај вид транспорта, како због равне површине, тако и развијене инфраструктуре прилагођене двоточкашима. Ускоро ће почети и субвенционисање за куповину бицикала по чему је Српска Атина за сада јединствена у Србији.

– То је најшашавија прича. Никад у историји старе Југославије није било музеја бицикала до сада. А чудно је, јер Војводина има бициклистичку традицију. Једноставно, тако је испало. Мени би било драго да направимо изложбу и у Новом Саду. Велики је проблем са транспортом експоната, па вероватно због тога људи слабије одлучују да нас позову, али ако се стекну услови, то би било лепо. Пароброд је, на пример, платио све трошкове изнајмљивања камиона и опреме за заштиту бицикала, па смо успели да их донесемо до Београда, а да се не оштете. Изложба траје до 21. априла и најбоља и најлакша варијанта била би да се одмах, директно пребацимо у Нови Сад, јер је близу – рекао је Стаматовић.  

Кристина Бугарски

Фото: Марко Стаматовић

 

EUR/RSD 117.5647
Најновије вести