Корто Малтезе и заводљива митологија мора, острва и џунгли

Пре више пола века, 1967. године, појавио се стрип “Балада о сланом мору” Хуга Прата (1927-1995) у црно-белој верзији на страницама италијанског стрип магазина “Наредник Кирк”, названог тако по популарном Пратовом стрипу који је цртао током свог радног боравка у Аргентини.
s
Фото: pixabay.com

На једној од првих табли „Баладе...“ појављује се капетан Корто Малтезе разапет на сплаву и препуштен на милост Тихом океану. Његов спасилац је Распућин, агресивни брадати Рус познатог презимена и непредвидивог понашања. Прича почиње 1913, у предвечерје Првог светског рата...

После успеха „Баладе...“ и паузе од три године, Прат је наставио да исписује и исцртава Кортове доживљаје у поглављима-епизодама дужине-трајања 20 табли што је оптимална дужина за стрип ревије; премијере ових епизода биле су у француском магазину „Pif gadget“ са којим је Прат интензивно сарађивао с обзиром да се из Италије преселио у Француску. Одатле се Корто ширио даље преко страница белгијског „Тинтина“, италијанског магазина који се звао „Корто Малтезе“ и многих других међу којима су били и београдски часопис „Пегаз“ (који је уређивао Жика Богдановић; у овом издању стрип се звао „Корто Малтежанин“), сарајевски магазин „Стрип Арт“ (уредник Ервин Рустемагић) те легендарни „Политикин забавник“. Ове кратке епизоде (било их је преко 20) касније су сакупљене у више албума; један од таквих албума је и „Корто Малтезе: увек мало даље“ (Darkwood, 2018) који, поред уводног текста, картама и раскошним Пратовим скицама, чине епизоде „Главе од печурака“, „Конга банана“, „Вуду за господина председника“, „Лагуна лепих снова“ и „Деде и бајке“.

Приче воде знатижељног читаоца по морима, острвима и yунглама Централне и Јужне Америке кроз тајанствене светове изгубљених златних градова, дивљих племена, аутократије суочене са снагом магије али у потрагу деде и бабе за унуком... Одјеци Првог светског рата који бесни у Европи одражени су у лику војника-дезертера на самрти али и у злокобним шпијунским заверама које односе животе криваца и случајних пролазника. Корто, који се још опоравља од ране на глави због које је изгубио памћење, најчешће невољно али неумитно учествује у дешавањима која буде његове емоције и осећај за правично. А сваки је његов корак у реалности истовремено је и корак у историју коју је понекад тешко разликовати од бајке. Плаже и палме као и непроходне џунгле кроз које вијугају реке колевка су фантастичних приповести о световима невидљивим за око разума. Све је препуно тајанствених знакова, мистичких учења, старих знања, списа и предмета који спајају свеколику људску историју (дајући јој други лик и значење) и отварају путеве у друге реалности. Корто је идеалан јунак за овакве авантуре - романтик и циник, сањар и ратник, познавалац многих практичних али и опскурних вештина. Свеукупно, овај серијал је специфичан „случај“ латиноамеричког магијског реализма у стрипу, једнако неодољив у свом текстуалном и у стилизованом ликовном сегменту.

Фото: Youtube Printscreen

Приче о романтичном и правдољубивом морнару у суровом свету јесу авантуристичке али  је у њима много учених дијалога, нетипичних односа, питања без одговора. Све то тражи од читалаца повећану пажњу и прилагођавање успореном ритму казивања; без тог свесног напора Корто ће остати несхваћен или ће се превидети суптилне, фине нијансе. Прат очекује од читалаца да прихвате уплив магијског доживљаја света у реалност, односно његово поигравање фактима (од погрешних географских дужина и ширине до бизарних књига које јунаци читају).

Умберто Еко је открио да се Прат намерно и свесно поигравао заплетима плетући замке које ће само виспрени читаоци на своје велико задовољство открити. По оваквом ставу према (уметничкој) стварности Прат је близак Хорхеу Луису Борхесу, аутору који је истину представљао као фикцију, за разлику од мноштва других писаца коју су фикцију покушавали да представе као истину. На овако уздрмане темеље реализма додају су спекулације и мистификације и тако гради зачудни магијски свет који је на корак од оног који познајемо (или барем тако мислимо).   

Ништа мањи изазов за читаоце није ни визуелни лик стрипа - Прат је мајстор минималистичког цртежа који једнако предано исцртава призоре пловидбе непрегледним океаном (било да је савршено миран или расгоропађен олујама), пробојања кроз џунгле или егзотичне физиономије истетовираних Индијанаца, грубијана или учењака и егзотичних лепотица. И као што у приповедању чини искораке тако и у цртежу Прат иде „увек мало даље“ од уобичајеног и очекиваног - на радост правих љубитеља „прича у сликама“.  

Дарквудов албум „Увек мало даље“ део је серије од 12 албума са доживљајима Корто Малтезеа, штампан је ћирилицом, у пуном колору са тврдим корицама и репрезентативно је издање овог ремек-дела из уметничке баштине 20. века.

 Илија Бакић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести