Радови Јожефа Домјана и Јожефа Ђерђа Куноша у Музеју Војводине

Заједничка изложба двојице мађарских аутора, графичких уметника Јожефа Домјана и Јожефа Ђерђа Куноша, биће отворена вечерас у 19 часова у изложбеном салону Музеја Војводине у Дунавској 37, и моћи ће да се погледа до краја јула.
д
Фото: Промо

Назив изложбе дрворесца-графичког уметника Јожефа Домјана је “Мајстор бојеног дрвореза”, а “Уметност Балкана” је наслов изложбе графичког уметника Јожефа Куноша, фотографа који је врло присутан на интернету. Изложба, која осим дела уметника приказује и употребне порцеланске предмете са мотивима који се могу видети на изложби, биће продајног карактера.

Оба уметника имају слична размишљања, логику и перцепцију, када се ради о пресликавању живота у уметности, само су им различите технике и средства која користе, поменуо је јуче на конференцији за новинаре Михаљ Чаки, регионални представник Мађарске националне трговачке куће, која је организовала ову изложбу у сарадњи са Музејом Војводине. Отуда и разлози за њихову заједничку изложбу.

Домјан је добитник истакнуте Кошутове награде, и многих других признања, који се у својој каријери највише бавио колорисаном графиком - дрворезом. И у новој домовини САД -у, у којој је живео од 1956. до смрти 1992, сачувао је јединствени стваралачки приступ и стил који се ослањао на мађарске културне традиције. Захваљујући томе, постао је познат, а његова дела се налазе у колекцијама широм света: њујоршком Метрополитен музеју, лондонском Викторија и Алберт музеју и у мађарској Националној галерији. У мађарском граду Шарошпатак 1979. је основана стална изложба његових најзначајнијих радова.

Фото: Промо

- Занимала га је историја, природа, народна уметност, веровања, баладе и легенде. Ова тематика се тако снажно, богато и стилизовано, појављује у његовом стваралаштву, да је, без обзира на време и место, оно носилац трајних уметничких вредности - напомена је професора Габора Тарјана с Мађарске уметничке академије. - Средином 20. века он је обновио древну уметничку технику колорисања дрвореза.

Јожеф Ђерђ Кунош, графички уметник, фотографијом се бави од 2013, а од 2015. своја дела објављује електронским путем (преко сервиса Флицкр, ФинеАртамерица и др), под уметничким именом “Офмћун”. Имао је чак 530.000 прегледа својих радова на интернету, како је сам рекао јуче на конференцији за новинаре, објашњавајући, између осталог, везе класичне и виртуелне уметности на интернету. Помињући да је у последњих неколико година радио у шест земаља, од Италије до Мађарске, Кунош је приметио да практичне све галерије у тим срединама, имају веома јаку интернет позадину, и да је, што се више иде ка Западу, све већи уплив интернета у комуникацију и рад музеја.

- У уметности постоје два раздвојена света, један је класична уметност коју ја зовем “принт”и обухвата све, од сликарства до фотографије. Други свет представља могућност да сваки музеј можемо погледати у 3Д формату на интернету. Веза између принт и виртуелне уметности је квалитет, то остаје први и главни принцип, и то је оно што их спаја - истакао је јуче Кунош.

Пореклом из Војводине, са српским и швапским коренима, Кунош у средишту свог стваралаштва поставља естетику и уметност западног и јужног Балкана, мотиве војвођанске, српске, босанске, македонске, хрватске, црногорске и италијанске културне традиције. Он је једини мађарски стваралац чију је слику под насловом “Један корак - Мостарски стари мост” Флицкр уврстио 2016. међу десет најбољих фотографија на свету, објављених на тему архитектуре БиХ.

“Његове насликане фотографије полазе од мајсторских ручних дела аналогних фотографских традиција (са фото филмом), које се исеку па накнадно граде поново”, а карактерише их раскошан колорит. Куношеве компјутерске манипулације и слике познате су у свету онлајн музеја савремене уметности.

Н. Пејчић

EUR/RSD 117.1627
Најновије вести