ВИНСКА КАРТА ПЕТРА САМАРЏИЈЕ: Бачва речи за чашу вина

Нема ниједног производа на свету као вино који је у толикој мери изазвао стварање нових речи да би се њима именовале и описале све његове врлине и мане. Виноградари, винари, познаваоци и заљубљеници у вино користе читаву једну граматику, живу, сликовиту и поетску, кад говоре о његовом карактеру, његовом телу, одори, букеу.
Петар Самарџија
Фото: Dnevnik.rs

Понегде нас још увек гледају као луђаке кад бисмо у дућану, па и у ресторану, упитали да ли је неко вино „суво” - кад свако нормалан зна да је вино течност, па је дакле мокро.

Познати професор загребачког Пољопривредног факултета др Дубравка Премужић, пре много година, новинаре из целе Југославије, на Сајму вина у Љубљани, озбиљно је замолила да у сарадњи с лекторима у својим редакцијама, пронађу праву, нашу реч за превод речи „сек” с француског која значи да у вину нема непреврелог шећера. Није помогла ни велика награда која је понуђена.

У овој терминологији се, ипак, мало узнапредовало захваљујући нешто бољим и исцрпнијим етикетама на флашама и, наравно, бољим ресторанима у којима се о томе може понешто чути од конобара.

Ово је само један од примера који говори о сложености језика вина којег је корисно познавати да и одређене изразе знали употребити у свакој прилици која одговара вину које је пред нама. Имајући увек на уму избегавање употребе придева који, истина, јесу сликовити, али не одговарају вину у чаши.

Мудро је и разборито препоручити, да се то језичко богатство користи опрезно и промишљено. То нарочито важи за новајлије, а још више за оне који мисле да то више нису.

Има ли уопште оправдања да се овако, понекад „загонетно” говори о вину? Има ли једноставнијег начина да се опише његов смисао? Одговор је: Укусне сензације вина даду се тек приближно и нејасно назначити са сиромашним полустручним језиком енологије. Он је врло ограничен и сувопаран да би се објаснио сложени феномен укуса. Покушајте описати буке неког великог вина, на пример. Одмах ћете схватити да за то не постоји довољно јасних и прецизних термина. Потрудите ли се да дубље уђете у дојам тог „букеа” наћи ћете се у подручју поезије. Исто ће вам се десити ако уђете у било коју сензацију пробања вина: фонд расположивих појмова је премали, брзо се исцрпљује, остајете без речи. Ето, зашто су вековима вина била тема и мета песника, по природи речитијих и вештијих у служењу с језиком. Они ће вам и рећи да су по неухватљивости и недефинисаности својих сензација, вина, заправо, најсличнија поезији и музици. Изворност доживљаја који нам пружају никад не можемо реконструисати.

Испијена чаша добра вина не да се никоме другоме објаснити никаквим речима, осим да саговорника понудимо истим вином. Кад саговорник остане без речи, највише вам је рекао!

Један чувени проучаватељ масовних медија рекао је да сви који пишу о вину описују ефекте вина, а не само вино, заправо описују сензације и чулне слике које вино изазива. Вино је сложена слика сензација  - од боје, мириса и укуса - тако да практично нема слика која би то могла тренутачно сажети.

Потребно је много речи за описивање, а дотле је вино, рекао би Игор Мандић, већ попијено. Зато је вино битно друштвено пиће, које тражи, изазива и омогућује разговор, за разлику од жестоких напитака који су асоцијални. „Да би се описала једна чаша вина, потребна је бачва речи, читаво море асоцијација, доказа повесно-културних, књижевно-филозофских продубљивања”, каже Мандић.

Фото: Ф. Бакић/Вино

Ево неколико асоцијација из „Игорове бачве”.

СТРОГО: снажно вино које делује да има много танина и које још није постало гипко старењем. За ово вино користи се и придев „озбиљно”.

ОСОРНО: младо вино које се још није избистрило (виноградари кажу: неогољено) и које још није готово.

ПОДЛО: младо вино које гаси жеђ и својом свежином прикрива количину алкохола. Нарочито се користи за млади божоле.

ИСТЕСАНО: снажно и чврсто вино, добро грађено. Каже се за вино које има скелет, костур или труп.

НЕЖНО: вино које има финоћу и пријатне мирисе.

ЧИПКА: бело вино изузетне финоће. Односи се пре свега на шампањац, слатка и пенушава вина.

РАЗИГРАНО: младо, весело и чило вино. Каже се и да је смешљиво, окретно, несташно, лакомислено, обешењачко и заједљиво.

УМОРНО: вино које је управо било изложено напорима током винификације (претакања или филтрирања), точења у боце или превоза. Треба га оставити да мирује неколико недеља пре служења.

ДУГАЧКО: вино чији се укус и буке задржавају дуже. То је особина висококвалитетни вина која имају „дужину у носу” и „дужину у устима”.

МУЖЕВНО: моћно вино, мишићаво, са великим процентом алкохола.

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести