окоТВоко: Право да видимо све што смо платили

Сваких неколико месеци у јавности се потегне прича о плаћању претплате на Јавни сервис. И док већина грађана, тачније претплатника, сматра да је давање за конгломерат диносаурских размера и особина претерано и непродуктивно без озбиљних кадровских промена, запослени у РТС-у кукају како немају новца ни за плате, а камоли за неке озбиљне пројекте.
IVANA VUJANOV
Фото: Ивана Вујанов

Обе стране, дакако, сматрају да овај систем претплате треба мењати. Грађани траже њено обећано укидање, истичући да се сасвим довољно издваја из буџета, “сервисери” се пореде са сличним радио-дифузним установама у окружењу, тражећи европске износе.

Хоће ли се нешто променити у овом надвлачењу претплатног конопца? Теоретичари медија тврде да ће нам јесен донети нове промене.

Добро, можда не баш промене, али нове предлоге финансирања свакако хоће, јер овако даље не иде, тврде обе стране.

У међувремену, на РТС-у се, док су мишеви на старом и новом годишњем одмору, маћке су одлучиле да мало поспреме ТВ сатницу.

За те промене сазнали смо, као што и треба, из коментара на скривену одлуку руководства да укине документарну емисију “Трезор”, која се на РТС-у емитује од 2002. Године. Његова уредница и ауторка Бојана Андрић опростила се од емисије јавним писмом, у коме је навела да се емисија укида, док је Небојша Брадић, главни и одговорни уредник Културно-уметничког програма РТС рекао да се емисија не укида, већ да је у питању летња телевизијска шема.

Ово је и потврђено саоштењем РТС-а у којој се наводи да су промене изазване летњим распустом, у коме ће страни и домаћи филмови, дечји и анимирани, премијерне стране серије и ексклузивни преноси највећих спортских догађаја, заменити неке од ауторских емисија – “Тако стоје ствари”, “С Тамаром у акцији”, “Да, можда, не”, “Упитник”, “Велика илузија”, “Балканском улицом”, “РТС Ординација”, “ТВ лица”, “Трезор”.

Но, оно што изазива мрштење и набирање обрва јесте последња реченица саопштења у коме се наводи, да се “ауторске емисије враћају на програм у оквиру јесење програмске шеме, а неке од њих добиће нови концепт и редизајн”.

Тако ћемо уместо “Трезора” гледати Перу Којота и Птицу Тркачицу, у паузама између скупштинских заседања, ако и тамо не буде распуста.

У међувремену, “случај Трезор” покренуо је нове расправе. Једно од најчешћих питања односило се на ауторска права везана за материјал емитован у овој емисији.

Наиме, “Трезор” је састављен од инсерата из старих емисија Радио телевизије Србије, па се већина грађана пита да ли смо ми практични власници овог материјала, будући да смо га редовно плаћали кроз РТВ претплату и издвајањем из буџета.

Ово питање отвара нову Пандорину кутију везе претплате и ауторских права на медијски садржај, које се, због интернетизације медијског тржишта, убрзано редефинише, успут мењајући укорењене ставове и правила.

Ко је стварни власник “Трезора”? Држава, грађани, аутори и извођачи, или неко сасвим десети? Може ли државна својина да се са својим производима понаша као са делом приватног поседа и ко има право да на интернет постави ауторску емисију?

Како је могуће да РТС прави посебну “пеј ТВ” платформу и нуди је само гледаоцима ИПТВ-ја, и то уз додатно плаћање, кад је целокупан материјал купљен од нашег новца који убацујемо у буџет и дајемо кроз претплату? И хоће ли емисија “Трезор” због тога завршити на специјализованом каналу РТС Трезор, који је име добио захваљујући управо популарности ове емисије, док ће њени “финансијери” остати без “права да виде све што су платили”?

Питања су бројна, а пре ћемо дочекат Годоа него добити одговор којим ћемо бити задовољни. Пардон, нема Годоа, одговор ће нам донети Пера Којот, који ће владати РТС-ом ово лето.

Ивана Вујанов

EUR/RSD 117.2038
Најновије вести