СВУД ЈЕ ИМА, ВРЕДИ МИЛИОНЕ! Ова биљка из Србије осваја свет!
Тамнољубичаста бобица, плод зове, постала је популарна у последње две деценије, нарочито у САД-у, где је продаја 2019. године достигла 113 милиона долара.
Глобално тржиште процењује се на око 320 милиона долара годишње, а доминира европска сорта (Sambucus nigra), док америчка (Sambucus canadensis) има потенцијал за ширење. У САД-у је 2017. године 320 хектара земље било намењено комерцијалној производњи ове биљке.
Зова је богата антиоксидансима, нарочито антоцијанима, који јој дају тамнољубичасту боју и за које се верује да јачају имуни систем и на тај начин ублажавају симптоме прехладе и грипа.
Плод и цвет се све више користе у прехрамбеним производима и пићима. Због своје исплативости, у неким европским државама ове бобице су замениле боровнице у производима попут јогурта.
Од плода и цвета праве се џемови, пекмези, додаје се у пите и пецива. Такође се користи као природна боја за храну и као арома за пиво и вино.
Од 2018. потражња за овом „суперхраном“ расте због здравствених предности као и раста популарности веганства и здраве исхране.
У Европи, у Србији и Аустрији се узгаја индустријски. У Италији су њене бобице део кулинарске и медицинске традиције, док се у Украјини углавном сматра украсном биљком или народним леком, а индустријски узгој готово не постоји. Аустралија покушава да се укључи на растуће тржиште ове биљке, иако за сада доминира европски увоз.
Професионални узгајивачи бобичастог воћа у источној Европи и средњој Азији углавном занемарују њен комерцијални потенцијал. Тренутно само ретки искоришћавају ову нишу, успешно извозећи углавном дивљу зову у земље ЕУ, након чега следи извоз у САД.