Ученике првог разреда гимназије чекају нови предмети и више часова

БЕОГРАД: Од наредне школске године у првом разреду гимназије ученици ће бирати два од шест понуђених изборних програма, па ће тако недељни фонд повећати за два часа, јер ће број обавезних предмета остати исти.
eleonora vlahovic
Фото: Tanjug (Dimitrije Goll)

Све то је предвиђено новим предлогом наставног плана и програма за први разред гимназија који је урадио Завод за унапређење образовања и васпитања (ЗУОВ) и који је у процедури одобравања.

У понуди је шест програма, од тога школа према својим могућностима бира четири које ће понудити ученицима. Ученици имају обавезу да изаберу два програма са фондом од два часа недељно, каже руководилац Центра за развој програма и уџбеника ЗУОВ Елеонора Влаховић.

У понуди ће бити програми: образовање за одрживи развој, примењене науке, уметност и дизајн, појединац, групе и друштво, здравље и спорт, комуникација и медијска култура.

Планом није додат ни одузет ниједан наставни предмет, а са ова два изборна програма повећава се оптерећење ученика. То је урађено у складу са новим законом који на другачији начин посматра оптерећење ученика не преко часова, већ броја сати који се проводе у школи, појаснила је Влаховић.

Изборни програми, како каже, направљени су тако да одговарају интересовањима ученика и њиховом професионалном развоју - из области природних наука, друштвених наука, уметности, технике, технологије, економије.

Програми не би требало да буду додатно оптерећење за ученика, већ да задовоље нека њихова интересовања. Ради се тимски, много се сарађује и потпуно је другачији приступ од редовне наставе. Надам се да ће ученицима пријати такав начин рада, нагласила је Влаховић.

Неки изборни програми су предвиђени само за први и други разред, неки само за трећи и четврти разред гимназије. 
Ученик може да изабере програм у првом разреду и да га замени у другом, међутим оно што изабере у трећем мора да похађа и у четвртом разреду. Има два изборна програма која се могу похађати током целог гимназијског школовања, појашњава она.

Програми су направљени тако да у њима нема наставе, већ су постављени  истраживачки, пројектно и подразумевају пуну активност ученика. Наставник је партнер са ученицима у истраживању разних области.

Фокус је на овладавању техникама прикупљања података, обраде података, њихове критичкој анализи, презентовању добијених резултата и дизајнирању пројеката. 

Упитана да ли ће увођење нових програма подразумевати нова запошљавања наставника у школама, она је рекла да ће предавачи бити наставници који су већ у образовном систему.

Прецизно је дефинисано за сваки програм ко може да га предаје, те тако за програм образовање за одрживи развој, предавачи су наставници биологије, хемије, географије. Ако је у питању уметност и дизајн предавачи су наставници музичког и ликовног.

Влаховић каже да предстоји обука за наставнике који могу бити предавачи у изборним програмима.

Говорећи о обавезним изборним предметима, Влаховић каже да веронаука и грађанско остају у понуди, али да су “у алтернацији”.

Ученик мора да изабера један од та два предмета с тим што може једном да га мења, појашњава наша саговорница и додаје да ће се веронаука и грађанско оцењивати описно, док ће оцена из изборних програма “бити нумеричка”, што значи да улази у просек оцена ученика.

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести