Градићемо метро са Французима и Кинезима, преговори у току

БЕОГРАД: Потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић потписала је данас, заједно са министарком за европске интеграције Јадранком Јоксимовић, Споразум о донацији од 8,3 милиона евра за реализацију и финансирање пројекта београдског метроа измеду Владе Србије и Владе Француске.
sporazum_metro_pok
Фото: Танјуг (Видео)

Министарка Михајловић је најавила да ће Србија реализовати пројекат градње београдског метроа заједно са француским и кинеским партнерима, као и да су преговори у току.

Споразум је у Влади Србије потписао и амбасадор Француске у Србији Жан Луј Фалкони, а присуствовао је градонацелник Београда Зоран Радојичић.

Михајловић је захвалила Француској на помоћи како би се што пре кренуло у реализацију једног од највећих инфраструктурних пројеката у Београду као што је метро.

Истакла је да је ово важан дан за реализацију пројекта београдски метро и да "сада више нема назад".

"Овај споразум подразумева да ћемо кренути у израду студије изводљивости, идејног решења и студије процене утицаја на животну средину за прву фазу односно прву линију метро. Али, исто тако ћемо добити и један предлог концептуалног решења за трећу линију метроа у Београду".

Михајловић каже да ће данашњи споразум бити преточен у уговор из којег ће се даље реализовати 8,3 милиона евра и да се у наредних годину дана може очекивати да се добију јасне смернице и како ће изгледати прва линија и тачно колико она треба да кошта, као и да се припремимо за поцетак изградње прве линије.

"У међувремену ми разговрамо и са француском владом, али и са кинеским партнерима, како ћемо градити и финансирати овај пројекат", рекла је она.

Како је рекла, то ће бити највећи и најтежи финансијски у целом региону, пошто се процењује да ће три линије метроа коштати између 4,5 и 5,5 милијарди евра.

Подсетила је да Србија тренутно релизује највећи пројекат у региону, изградњу брзе пруге од Београда до Будимпеште, који је вредан више од две милијарде евра.

Она очекује да ће споразум моћи да се реализује са предузећем Београдски метро и воз који ће бити потписник комерцијалног уговор и француске компаније Ежис, која ће радити на студији оправданости и идејном решењу и процени утицаја на животну средину.

"Ми очекујемо да за годину дана имамо као техничку документацију. У међувремену ми сви радимо и не могу конкретно да кажем сада да ли ће кинески партнер радити грађевински део, а француски телекомуникације. Разговарају и кинески и француски партнери и разговарају владе Србије, Француске и Кине".

Према њеним речима, у нарендих пар месеци ћемо имати много конкретније договоре, пошто се још воде преговори.

"Али, јасно је да ћемо имати и партнере из Кине и Француске, припрема се споразум између Србије и Француске, који би могао да буде ратификован када будемо имали нову владу", додала је она.

Амбасадор Француске је рекао да ће дација од 8,3 милиона евра омогућити да се спроведе студија изводљивости прве фазе београдског метроа "у свима детаљима и под контролом Владе Србије и града Београда".

"Паралелно, за фазу изградње настављамо разговоре на структурирању конкурентног француског финансирања, који би требало да убрзо буде предмет новог спразума", рекао је он.

Амбасадор је рекао да француска експертиза даје гаранције за успех и изградњу ове инфраструктре, која је од великог значаја за развој града Београда".

Фалкони је истакао да је пројекат Београдског метроа у центру односа Србије и Француске већ неколико година, а поново је покренут током посете председника Француске Емануела Макрона Србији, прошле године.

"Овај споразум је значајна етапа овог дугогодишњег пројекта, показује посвећеност српских и француских власти да се пројекат спроведе до краја" рекао је Фалкони.

Он је казао да су Алмстом и друге француске компаније заинтересоване за учешће у том пројекту, као и да се о томе разговара са Владом Србије.

Градоначелник Беогада Зоран Радојичић је рекао да је то дугогодишњи пројекат који је веома значајан за развој Београда и квалитет живота Београђана, као и да је протеклих година тај пројекат поново актуелизован.

"Процена је да ће се око 30 одсто Београђана возити метроом", рекао је Радојичић.

Указао је на значај потребе даљег унапређиванај транспортног система у Београду и истакао да ће то додатно подићи квалитет живота људи.

Овај пројекат има капиталан значај за Београд, нагласио је он.

Подсећања ради, француска компанија Ежис је прошле године, према Уговору са Градом Београдом, завршила Генерални пројекат и Претходну студију оправданости за метро линије 1 и 2, а Финални извештај је прихватила градска комисија за спровођење те фазе пројекта.

Усвојене су трасе: Линија 1, Железник - Миријево, дужине 21,3 км, са 23 станице и Линија 2, железницка станица Земун - Миријево, дужине 19,2 км, са 20 станица.

Како је раније саопштено, пројектом су предвидене станице на Линији 1: железник, Ранжирна, Макиш, жарково и Беле воде, Трговацка, Пожешка, Пијаца Баново брдо, Мост на Ади, Сајам, Газела, Палата правде, Савски трг, Трг републике, Француска, Лука Београд, Дунав станица, Панцевацки мост, железницка станица Карабурма, Диљска, Вишњицка, Миријевски булевар, Гимназија и Миријево.

Станице на Линији 2 предвиђене пројектом су: Миријево, Устаницка, Мите Ружица, Цветкова пијаца, Војислава Илица, шуматовацка, Јужни булевар, Макензијева, Мањеж, Савски трг, Сава центар, Арена, Меркатор, Општина Нови Београд, Александра Дубцека, Сењски трг, Стадион Земун, Филипа Вишњица, Нови новосадски пут, железницка станица Земун.

Углавном је предвиђена подземна траса, сем у Макишком пољу, где би траса Линије 1 била на насипу просецне висине 2,0 м. Две линије се укрштају и имају денивелисане подземне станице на Савском тргу, где је омогуцен прелазак путника са једне на другу. У Миријеву су планиране паралелне станице за обе линије. Предвиден је тунел испод Саве за Линију 2.

У првој фази радова би се вероватно градио део Линије 1 од железника до Карабурме.

Развојна сарадња са Француском у стратешким областима

Развојна сарадња у свим сегментима и стратешким областима са Француском, која је донирала 8,3 милиона евра за идејни пројекат прве фазе београдског метроа са проценом утицаја на зивотну средину, несумљиво показује да та земља препознаје и Србију као једног од најважнијих кандидат за чланство у ЕУ, изјавила је данас министарка за европске интеграције Јадранка Јоксимовић.

"Очекујемо и даље помоћ Француске на европском путу Србије", рекла је Јоксимовић након што је заједно са потпредседницом владе и министарком грађевинарства Зораном Михајловић и амбасадором Француске Жан Луј Фалконијем потписала Споразум о донацији од 8,3 милиона евра за реализацију и финансирање пројекта београдског метроа између Владе Србије и Владе Француске.

"Овај пројекат је добро познат свима у Београду, дуго се о њима прича, био је некада и оспораван, али то нам је најпотребније у Београду за одрживу транспортну инфраструктуру. То су пројекти који свуда трају дуго и не завршавају се преко ноћи. И зато је важно да имамо стратешког партнера у Франсукој", рекла је Јоксимовић, која је Национални ИПА координатор и координатор донаторске и развојне помоћи.

Истиче да сарађујемо са Француском у бројним областима, као и стратешки важним реформским областима, што посебно говори колико Француска уважава Србију и реформе спроведене у Србији.

"Управо се види у чињеница да се ангажује и да је заинтересована да улаже и помаже овако важне, велике и стратешке инфрастуктурне и друге пројекте у Србији.

Како је рекла, то не би било могуће нити изводљиво да Србија није предузимали озбиљне и суштинске рефоме које нису билле декларативне и само на папиру, већ направиле од Србије земљу са којом многи хоће да сарађују и у коју хоће да инвестирају и желе да нам помолгну да што пре достигнемо ниво развоја који је пожељан за наше грађане.

"Али, и да се приближимо нивоу развоја у разним областима земљама ЕУ", навела је министарка.

Додаје да је 8,3 милиона бесповратна помоћ односно развојни грант, као и да треба да резултира идејним пројектом прве линије метроа - прва фаза, са студијом и проценом утицаја на заштиту животне средине.

Истиче да је то веома важно пошто се сада у ЕУ највише говори о зеленој агенди и настојањима да се европска економија трансформише у циркиуларну екномију, као и да и Србија тражи своје месту у зеленој агенди Европе.

"Очекујемо да ће из ЕУ бити значајних средства усмерених на овај део пројеката за животну средину", рекла је Јоксимовић.

EUR/RSD 117.5944
Најновије вести