Замке у насртљивим телефонским позивима, пензионери најчешћа мета

НОВИ САД: Позиви преко фиксног телефона којима се нуде разноразне награде којима су изложени грађани Србије - не јењавају.
telefon
Фото: pixabay.com

Иза њих се, слободно се може рећи, крије замка, коју многи не препознају и неретко се одазову на позив да присуствују некој презентацији. На којој ће, наравно, добити обећани поклон као награду, али ће многи с презентације отићи након куповине неког производа који нису ни помишљали да купе.

Грађани који су мета ових телфонских позива истичу да их често зову и касно поподне, па и викендом, да су насртљиви и не престају да говоре, те да и нису баш сигурни шта су чули. Неко позив прекине, али има и оних који то не учине, а то су и они којима су ови позиви намењени - увлачење у разговор у којем се суштина прећути.

Најчешћа мета тих позива су пензионери, а у складу с тим и понуда јер се углавном нуде различита здравствена помагала, поклони или ваучери. Услов је присуство бесплатној вечери која је заправо презентација, на којој се продају скупи производи, о којима ни речи није било приликом телефонског позива. Будући да су пензионери најчешће позивају, питају се и одакле онима који их зову њихов број телефона, а то никоме није баш јасно. Како је недавно рекла директорка сектора за односе са јавношћу ПИО фонда Јелица Тимотијевић, ниједан податак према приватним фирмама, продавцима, трговцима не излази из ПИО фонда. Она је указала и да у базама ПИО Фонда постоји обиље личних података, али број телефона - не.

По речима правног саветника у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марка Драгића, због ових позива много је потрошача који који им се обраћају, највише пензионера, а савет из ове организације је да се не одлази на такве презентације.

- Најбоље је да такве презентације се избегавају - каже Драгић. - Нажалост, многи се одазову на тај позив и веома често имају лоше искуство јер купе нешто што им није требало и након тога нису сигурни како да одуставну од куповине. Ако неко и оде на такву презентацију не би требало ништа да купује, посебно ако пре тога није добро утврдио колико такав или сличан производ кошта на тржишту. Уз то, свакако не треба медицинске производе куповати на презентацијама већ треба отићи на право место - код лекара. Можда су ти производи добри, квалитетни и имају серификате, али је начин продаје неадекватан, а често су и много скупљи него на тржишту.


Регистар "Не зови"

Да ли ће оваквих телефонских позива бити и у будућности или ће се нешто променити одговор би требало да да нови Закон о заштити потрошача који подразумева увођење регистра "Не зови". Овај регистар омогућиће грађанима да се пријаве преко својих телефонских оператера да не желе да им се преко телефона нешто нуди. Трговци који се оглуше о захтев грађана и буду слали поруке или позивали бројеве с те листе прекршајно ће одговарати и платити казне, које нису мале.

За правна лица предвиђене су прекршајне казне од 50.000 динара, за одговорно лице у предузећу 8.000 динара, за предузетника 30.000 динара. Уколико трговац не поступи по прекршајном налогу, предвиђене су знатно оштрије казне - од 300.000 динара до 2.000.000 за фирму, а за одговорно лице у предузећу од 50.000 динара до 150.000. За предузетнике је предвиђена казна у распону од 50.000 до 500.000 динара.


Он наглашава и да је важно да они који купе неки производ на презентацији знају да имају право да одустану од куповине у року од 14 дана и то без икаквог образложења, да се новац мора вратити, уколико је производ и плаћен и да продавац ту одлуку потрошача мора да поштује. 

- Продавац је обавезан да ту инфорацију каже потошачу/купцу, а  на то га обавезује Закон о заштити потрошача. Приликом куповине мора се попунити образац за одустанак од уговора, а ако продавац купца није обавестио и ако купац није добио тај образац онда се производ може вратити у року од годину дана, уз исте услове, односно целокупна сума се мора вратити - каже Драгић.

Д. Млађеновић

EUR/RSD 117.1216
Најновије вести