Иза онлајн продаја неретко се крију преваранти

НОВИ САД:Ужичанка Т. Т. (27) је приведена због сумње да је незаконито трговала одевним предметима и преваре. Сумња се да је она преко профила „продаја оригиналне гардеробе” продавала одећу и једном мушкарцу из Чајетине, уместо зимске јакне коју је он наручио за 7.000 динара, послала дукс лажиране марке, вредан око 2.000 динара.
onlajn kupovina pixabay
Фото: pixabay.com

Како се сумња, Т. Т. је на пошиљци навела лажне податке, а профил преко којег је продавала угашен је 22. новембра. Полиција је у њеном стану и другим просторијама пронашла 1.012 одевних предмета, међу којима и зимске јакне, дуксеве, мајице и тренерке, без доказа о пореклу. Т. Т., којој се на терет стављају кривично деле преваре и недозвољене трговине, на тај начин оштетила је државу за 600.000 динара.

Једна Београђанка постала је жртва интернет преваре када је преко „Фејсбук” групе наручила кломпе које је платила 2.000 динара, а курир јој испоручио пакет у којем су биле платнене кућне папуче какве се могу купити на пијаци за 200 динара. Кад је отворила пакет и видела шта је добила, покушала је да ступи у контакт с администартором групе преко месинyера, међутим, остала је без одговора. Ни на број мобилног телефона који је записан на доставници пакета нико се није јављао.

Још увек се препричава случај једне девојке која је одлучила да не баца новац на скупу венчаницу, него да погледа шта има у понуди на нету. Нашла је савршену хаљину, која је уместо неколико хиљада евра коштала неколико стотина. Када је венчаница стигла, имала је шта да види. Хаљина ни приближно није изгледала као на интернету.

Онлајн куповина је све популарнија, чак и кад је одећа за свечане прилике у питању. Преко интернета постоји могућност да се неке ствари купе јефтиније него у радњи. Међутим, не добије се баш увек оно што се нуди на реклами. Тако да, уколико је у понуди нешто што је невероватно јефтино, не треба наседати. Сигурно је у питању превара.

Највећи сајтови код нас нуде одређени ниво сигурности тако што сваки налог који продаје нешто има приказан број позитивних и негативних коментара. Уколико је неко тек отворио налог, ништа до сада није продавао и нуди најновили „sam­sung g­al­ak­si S-9” за само 200 евра, који је наводно добио на поклон, а требају му хитно паре, знајте да ћете бити преварени.


Савети за избегавање преваре

Да бисте умањили ризик од превара приликом онлајн куповине, избегавајте да поручујте на „Фејсбук” страницама које имају мали број пратилаца и немају коментаре купаца. Такође, не купујте робу уколико нема јасно назначену цену јер ће вас тај производ скупо коштати. Покушајте да остварите комуникацију с продавцем и пре него наручите производ. Питајте да ли купљени производ можете заменити уколико вам не одговара. Избегавајте интернет странице с производима који немају јасно назначену цену, већ вас упућују на инбокс да бисте сазнали чак и цену производа.


Продавци преко интернета, углавном, не желе да дозволе отварање послатог пакета пре исплате или неће ни да пошаљу пакет док им не платите робу, али то не мора да значи да је у питању превара. Многи од њих су само опрезни јер су имали проблем с преварантима који узму пакет, а не плате или врате пакет с другим производом који су вешто заменили. То су само неки од примера код нас.

Ту су и преваранти који преко еBаyа, Амазона и других сајтова нуде производе из Кине. Може се десити да вам стигне оно што сте желели да купите, али можете бити и преварени. Кад говоримо о преварама на интернету, оне су смишљене тако да их мало који антивирус програм може препознати.

Лоша искуства су често производ недовољне информисаности потрошача. Када купујете од регистрованих трговаца, по Закону о заштити потрошача, имате право да вратите робу у року од 14 дана без навођења разлога који су вас определили да робу вратите. У случају да трговци прекрше закон, можете се обратити удружењу потрошача или Тржишној инспекцији јер је за такав вид прекршаја прописана новчана казна.

Закон се у пракси примењује и у области куповине на интернету. Стручњаци наглашавају да при онлајн куповини треба добро проверити ко је продавац да би се избегле могуће преваре. Иако су продавци обавезни да поштују закон без обзира на начин комуникације, на потрошачима је да се детаљно информишу о било каквој врсти куповине и њиховом извору.

Легитиман продавац је сваки онај који има регистровану фирму за онлајн продају, а то је све видљиво на интернет сајту на којем се оглашава.

Када је у питању продаја преко друштвених мрежа, пре свега „Фејсбука”, могућности за злоупотребе су велике јер сама друштвена мрежа омогућава лажно представљање, а самим тим и могућност обмане. Због тога увек треба бити на опрезу. 

Д. Николић

EUR/RSD 117.1119
Најновије вести