Због неосветљеног бицикла казна и до 1.600 евра

НОВИ САД: С лепим временом, на путевима је све више возача бицикала. Возачи двоточкаша, пре него што крену негде, треба да провере да ли су гуме на бициклу добро надуване, да ли су кочнице исправне, као и да провере другу опрему.
biciklo sdnevnik
Фото: Dnevnik.rs

Кацига и штитници нису обавезни за бициклисте, али се саветују за оне који воле бржу вожњу. Бициклисти су и даље дужни да ноћу и у условима смањене видљивости користе светла, као и да бицикл опреме катадиоптерима, док додатну заштитну опрему користе по сопственој процени.

Око 80 одсто бициклиста у Србији ноћу не користи светло, што би их у неким случајевима могло коштати око 1.600 евра или 15 дана затвора. По једном од истраживања Новосадске бициклистичке иницијативе, чак 80 одсто бициклиста ноћу неправилно користи светло на бициклу или га нема уопште. То значи и да би ти бициклисти могли бити кажњени јер је законом предвиђено да „приликом кретања ноћу и у условима смањене видљивости бицикл мора да има упаљено једно бело светло на предњој страни и једно црвено на задњој”.

Уколико се бициклиста затекнете ноћу, по магли, мећави или сличним условима смањене видљивости, ван насеља без светла, казна варира од 10.000 до 20.000 динара.

„Српски парламентарци усагласили су се о томе да је 3.000 динара за вожњу без светла у насељу довољна казна”, наводи се на сајту Новосадске бициклистичке иницијативе, и додаје да српски парламентарци нису предвидели казну за бициклисте у случају када не постоји улична расвета. Тада се примењује општа казна која се односи на возаче возила, која износи од 100.000 до 200.000 динара, или 15 дана затвора. То се односи на возаче који ноћу управљају возилом на неосветљеном делу пута, а немају укључено ниједно светло за осветљавање пута нити предње позиционо светло. 

Такво понашање је законом предвиђено као „тежи прекршај из области безбедности јавног саобраћаја”. Битно је напоменути да се та казна не односи на услове смањене видљивости.

На сајту Новосадске бициклистичке иницијативе подсећају на то да се, иако није забележено да је неки бициклиста кажњен по том основу, комплет светала може купити у радњама већ за 300 динара, знатно јефтиније у односу на предвиђене казне.

Последње измене закона о безбедности саобраћаја на путевима донеле су мало новости за бициклисте и не решавају у већој мери постојеће проблеме.


Већи удар на џеп

Уколико се бициклиста не креће бициклистичком траком у обавезном смеру, ризикује казну од 20.000 до 40.000 динара. За дете млађе од 12 година које управља бициклом на јавном путу, предвиђена је прекршајна казна од 10.000 до 20.000 динара. У случају да изазове непосредну опасност или незгоду, казна се повећава од 20.000 до 40.000 динара или казну затвора до 45 дана. Бициклиста који одбије алко-тестирање ризикује казну од 20.000 до 40.000 динара.


За децу испод 12 година и даље је вожња бицикла на јавним путевима забрањена, приколице за превоз деце не могу се користити, а није уведено ни обавезно растојање приликом претицања бициклисте.

Пешачко-бициклистичка стаза је „пут намењен за кретање пешака и бициклиста”, али функционише као бициклистичка стаза с ограничењем брзине, уз обавезу пажљивог поступања и неометања пешака, наводе у Новосадској бициклистичкој иницијативи.

Да идеја није у потпуности разрађена види се по ограничењу брзине на десет километара на час и по томе што није уведен пешачко-бициклистички прелаз. С друге стране, није јасно ни како би бициклисти могли проверавати којом брзином се крећу. Бицикл, за разлику од мотора или аутомобила, по правилу нема уграђен и баждарен брзиномер, па бициклиста не зна којом се тачно брзином креће. Такве стазе се користе на местима где нема много пешака и бициклиста, па ограничење брзине нема јасну сврху уколико је већ предвиђено да се пази на пешаке, сматрају у Новосадској бициклистичкој иницијативи.

Подсетимо, казна за пребрзу вожњу, брзином већ од 11 километара на час, износи 3.000 динара, односно 5.000 до 15.000 динара у случају изазивања непосредне опасности или незгоде. По изменама закона, уколико нема бициклистичке стазе или траке, бициклиста може користити метар од десне ивице коловоза. Изузетно од тог правила се одступа при левом скретању или обилажењу препрека или претицању.

Такође, бициклиста не сме да склања ноге с педала, односно ослонца за ноге, осим у случају ослањања када возило није у покрету. Ако вас ухвате у таквој ситуацији, казна је 3.000 динара.

Возач бицикла је дужан да на време руком покаже другим учесницима у саобраћају намеру да ће обавити скретање. Новост у закону је да бициклиста мора руком да показује све време док скреће. У супротном, ризикује казну од 5.000 динара, односно од 6.000 до 18.000 динара у случају изазивања непосредне опасности или незгоде.

Марко Трифковић из Новосадске бициклистичке иницијативе истиче за „Дневник” да позиција бициклиста у прописима није довољно добро разрађена и није усклађена с модерним потребама саобраћаја.

Д. Николић

EUR/RSD 117.1474
Најновије вести