Рад Андрее Палашти на платформи „На други поглед”

На недавно завршеном конкурусу Аустријског културног форума стручни жири је међу више од 300 радова одабрао по десет наших и аустријских уметника чија ће дела бити представљена на новој онлајн платформи “На други поглед // Auf den zweiten Blick // At Second Glance”.
Andrea Palasti_photo by Edyta Hul
Фото: Андреа Палашти, фото: Едита Хул

Конкурс је био отворен за радове који реферишу и превазилазе клишее и предрасуде које Аустријанци и Срби имају једни о другима упркос, или управо услед, блиских историјских односа и испреплетених историја миграција. Фокус је био на уметничким радовима који промишљају постојање и могућности промене тих клишеа и предрасуда, тематски пропитују другачије визуре у односу на очекивано и опште познато и сугеришу нешто друго у односу на оно што се на први поглед чини.

Међу десет одабраних аутора из Србије је и новосадска визуелна уметница Андреа Палашти (1984). Њена уметничка пракса базира се на истраживању документарних материјала из различитих државних архива које види као контекст за испитивање алтернативних наратива - попут успутних лекција из историје, које не можемо наћи у школским уyбеницима. Кроз те пројекте она покушава, како објашњава, да постави низ питања које се односе на културу, друштво, политику, али и да отвори простор за нова знања. У последњих неколико година чешће је боравила у Бечу, кроз различите стипендије и резиденцијалне програме, што јој је омогућило откривање и мање познатих наратива. Позив Аустријског културног форума и кустоски концепт “На други поглед” искористила је мало шире од предложеног пропитивања клишеа и предрасуда које Аустријанци и Срби имају једни о другима. Као уметница из Србије имала је прилику, како каже, да “баци поглед” на мање познате догађаје из историје и наративе у оквиру аустријске културе, да отвори простор за промишљање заборављених, скрајнутих, загубљених, ишчезлих прича. На конкурс се пријавила са причом о Bretteldorfu, коју до сада није имала прилике да јавно представи.

- У току мог боравка у Бечу истраживала сам и фотографску архиву Градског зеленила Беча и аустријског Музеја баштованства где сам наишла на прелепе фотографије документације прве Међународне изложбе баштованства из 1964. (WIG 64) - каже Андреа Палашти.- Поставка је захтевала потпуну реконструкцију једног насеља, односно изградњу читавог парка за потребе изложбе на отвореном. Данас се та парк-зона зове Донаупарк и једна је од најпознатијих места за рекреацију у Бечу. Међународна изложба баштованства представљала је најважнији догађај послератног периода у Аустрији, међутим данас се мало говори да је на том месту постојало насеље Bretteldorf чији су становници морали бити расељени због ове изложбе.


Стипендије и резиденцијални боравци

Стипендија ARGE Donauänder омогућила је Андреи Палашти да се упозна са радом Зоолошке колекције Департмана за теоријску биологију Универзитета у Бечу. Као стипендисткиња фондације Kültüř gemma! имала је прилику да у фотографској архиви Народног музеја у Бечу истражује приватне фотографије настале за време Другог светског рата. У оквиру резиденцијалних програма Q21 MuseumQuartier и KulturKontakt радила је на неколико различитих пројеката и истраживања. Указује и на занимљиву причу на коју је наишла у Историјском и документационом центру Зоолошког врта Шенбрун о Емилу орангутану, кућном љубимцу српског државног службеника из Марбурга, који је након премештаја у служби, морао да прода Емила зоолошком врту. Емил је убрзо постао медијска звезда и омиљена атракција туристима – све док није постао толико депресиван и прегојазан да је одбијао сваки контакт. Након смрти, 1938. Емилови остаци постали су део научних институција и музејских колекција, а наша саговорница је кренула у потрагу за њима. Такође, имала је прилике да завири и у фотографску архиву Бечког музеја, између осталог и у колекцију фотографија Феликса Аданоса под називом “Abnormality Shows” или “Шоу наказа” који приказују различите необичне забављаче са физичким деформитетима. Наводи и како је Пратер, познати парк забаве у Бечу, био и место за овакву, “другачију” врсту забаве, али и производњу колонијалистичке пропаганде, у оквиру којег је чак функционисао и људски зоолошки врт у коме су били представљени “егзотични” живи експонати, као што су и људи Aschanti народа (етничка група данашње Гане).


По речима наше саговорнице, Bretteldorf - село од дасака, је заправо било дивље насеље и депонија крајем 19. века у близини Беча. Становништво је живело у кућицама у блату, склепаним од лима, дасака и картона, и углавном су се издржавали од продаје материјала за рециклажу који би налазили на депонији. Због бесправно подигнутог насеља, градска управа Беча је Bretteldorf заједницу у више наврата покушавала да расели. Иако су својим пољопривредним производима значајно помагали у опскрби Беча храном након Првог светског рата, градска власт је 1926. покушала одлучније да их расели, али се заједница самоиницијативно организовала у такозвани „рат за Bretteldorf“. За време Другог светског рата, Bretteldorf је постало и стратиште, озлоглашено место погубљења. После више година безуспешних покушаја, заједница Bretteldorf је до 1964. расељена. Бреттелдорф је спаљен и рашчишћен, а на том месту је изграђена парк зона и највећа

Међународна изложба баштованства која је била отворена шест месеци. Након изложбе, многи делови поставке су демонтирани, одбачени или прилагођени за другу употребу.

- У жељи да визуелно испричам причу о Бреттелдорфу, одлучила сам да искористим фотографије настале 1964. на којима су забележени цветни аранжмани са изложбе - поставке, баште, икебане и да од њих направим ефемерне “споменике” за изгубљену заједницу. Користила сам одбачене картонске амбалаже и направила 38 картонских скулптура, које заправо функционишу као студија (експеримент) за могуће спомен обележје заједници Bretteldorf - наводи Андреа Палашти. - Скулптуре су замишљене да се представе у серији фотографија у физичком простору, међутим новонастали формати предвиђени за дигиталну платформу подразумевају и да се медијски прилагодимо другачијем “гледању”, те сам серију фотографија монтирала у кратак видео рад - односно слајд шоу.

Стваралаштво Андрее Палашти превазилази уметничке и кустоске границе, а акценат ставља на питања културне географије, историје и свакодневног живота. Дипломирала је Фотографију на Академији уметности у Новом Саду. Добитница је награде 54. Октобарског салона у Београду (2013), као и Награде Искре културе Завода за културу Војводине (2016). Тренутно ради као доцент на Академији уметности у Новом Саду, на предмету Ликовни елементи.

Нова онлајн платформа, замишљена као излагачки простор за тематски и курирани уметнички садржај, биће покренита овог месеца у години када се обележава две деценије од оснивања Аустријског културног форума у Београду, као и 185 година од успостављања дипломатских односа између Аустрије и Србије.

Н. Попов

EUR/RSD 117.1527
Најновије вести