АВИО-БУДУЋНОСТ НА НОГАМА Стижу „седишта за стајање” – доња лицем у лице са... нечијом позадином
Вест да ће неколико нискобуџетних авио-компанија ускоро увести опцију седишта за стајање уздрмала је јавност ове недеље.
Ова седишта имају обложено постоље које путницима омогућава да се ослоне под углом, без потпуног седења – а могла би бити уведена већ 2026. године.
Међутим, седишта за стајање нису једина необична авионска седишта која су у последњих неколико месеци доспела у центар пажње. У фебруару је Airbus открио да сарађује са шпанским стартапом „Chaise Longue” на развоју концепта двоструких седишта у авиону.
Овај дизајн подразумева један ред седишта постављен на издигнуту платформу, а затим један ред на стандардном нивоу – и тако наизменично.
За путнике на горњем нивоу, брига око бонтона спуштања седишта постаће ствар прошлости, јер иза њих неће бити никога ко би могао да се жали.
У међувремену, путници у доњем реду имаће више простора за ноге и чак ће моћи благо да их подигну, захваљујући додатном простору испод седишта испред.
Међутим, ова идеја изазвала је полемике међу корисницима друштвених мрежа. Један од коментара гласио је: „Последња ствар коју желим док летим јесте да заглавим у нечијој зони за прдење”.
Двоструки ниво седишта осмислио је Alejandro Núñez Vicente, извршни директор и оснивач компаније „Chaise Longue”, који је изјавио да његова фирма истражује „почетне концепте” у сарадњи са Airbus-ом.
„Након четири узбудљиве године у којима сам следио свој сан да унапредим искуство путника и пружим им оно што заиста заслужују, данас са великим узбуђењем објављујем ову вест. Ово је почетак нове ере за комерцијалну авијацију, па се надам да сте узбуђени као и ми и да ћете ускоро моћи да прелазите небом у удобнијем, пространијем и двоспратном седишту”, написао је Vicente на LinkedIn-у.
Међутим, прве фотографије концепта изазвале су забринутост код многих путника, нарочито због могућности непријатних мириса у кабини.
„Лепа ствар код овог распореда је што ће вам прдежи из виших редова ићи право у уста, па нећете морати да се питате одакле долазе”, гласи један од коментара на друштвеној мрежи Икс.
Vicente је затим одговорио:
„Уз мало здравог разума и зрелости, требало би да можете сами да дођете до одговора. Гасови генерално не пролазе кроз чврсте објекте као што су јастуци седишта, пресвлаке и пластичне шкољке”, истакао је још Vincente.
Још увек није познато када Airbus и Chaise Longue планирају да овај дизајн уведу у стварне авионе.
Vicente, који је студирао индустријско инжењерство на Универзитету Брунел у Лондону, започео је израду свог првог прототипа авионског седишта ручно, још 2021. године, користећи само „гомилу дасака”.
Компанија Chaise Longue је на интернету објавила дигитални модел распореда, који корисницима омогућава да управљају ликом сличним онима из игре „The Sims” у симулацији авионске кабине. Према концепту – који је привукао и интересовање авио-компаније Emirates – путници би бирали да ли желе седиште на горњем или доњем нивоу.
На промотивним сликама види се да путници у доњем реду имају много простора за ноге – али мање простора да оборе седиште уназад. Насупрот томе, путници на горњем нивоу имају довољно места да се заваљеније сместе, али им је простор за ноге нешто ограниченији.
Међутим, с обзиром на то да би глава доњег путника била директно иза задњице путника изнад, постоји могућност да горња седишта постану знатно популарнија.
Додатно, путници у доњем реду имали би наслон седишта изнад себе, што би код неких могло створити осећај веће приватности – а код других осећај клаустрофобије.
Сви путници имали би простор испод свог седишта за пртљаг – док би доњи ред имао и мало додатног простора испред себе.