СРБИ НЕ МЕЊАЈУ НАВИКЕ КАДА ЈЕ ЛЕТОВАЊЕ У ПИТАЊУ Најтраженији Грчка, Турска и Црна Гора
Интересовање грађана Србије за летње аранжмане доста је велико, а традиционално најтраженије дестинације су Грчка, Турска и Црна Гора, иако су цене у односу на прошлу годину више за пет до 15 одсто – каже директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије (YUТА) Александар Сеничић.
- Традиционално, најпосећенија и најзначајнија је пре свега Грчка, где и ове године очекујем готово милион наших туриста да борави, затим Црна Гора, Турска, Египат, Тунис, Шпанија, Италија, Бугарска, Хрватска. Има ту и мањих дестинација које се из годину у годину појављују, као што је, рецимо, Албанија или Кипар, где такође бораве наши туристи, али не у тако великом броју.
Сеничић каже да статистика, међутим, показује да је око 10 одсто мање продатих аранжмана него прошле године.
- Морамо да имамо у виду да постоје одређене друштвене околности тренутно у нашој земљи које не погодују путовањима. Одређени број школа није радио и још увек се не знају тачни датуми када ће се школа завршити, када ће бити пријемни испит и то свакако утиче на одлуке родитеља када ће се путовати на море. Верујем да, ако се ситуација стабилизује у наредних 15 до 20 дана, ипак можемо достићи ниво који је био претходне сезоне - каже Сеничић.
По његовим речима, цена апартманског смештаја у Грчкој за четворочлану породицу у јуну износи од 400 до 450 евра. У сезони је то дупло, између 850 и 1.000 евра.
- У предсезони, а то је оно што све чешће наши путници користе, крај маја па до 10. или 15. јуна и од краја августа до краја септембра, цене су значајно ниже и можемо отићи у Грчку са свеобухватним превозом и смештајем у апартманима и за 150 евра по особи - додаје.
Осврћући се на увођење ЕТИАС система за улазак у земље шенгена, рекао је да ту нема нових вести и да он још неће бити уведен.
- Нема од ЕТИАС-а ништа ове године, ни Е-Система. То су два система о којима се прича већ годинама да ће бити уведени, али још увек нису. Одложено је њихово увођење сигурно до октобра ове године. Путујемо ове сезоне као што смо путовали и раније. Има пуно техничких проблема који морају да се реше - каже он.
Седам топ дестинација
Према најновијим подацима интернет претраге, седам дестинација су тренутно најгугланије и најпожељније за летњу сезону 2025. године. То су Турска, Грчка, Малта, Италија, Египат, Португал и Кипар. Судећи према тим претрагама, путници су показали велико интересовање за места на Медитерану. Присутан је растући тренд за велнес, али и авантуристичка путовања, а све популарнији су Сардинија и Икарија због своје јединствене понуде.
Како каже, због околности у земљи имамо значајан пад резервација за наредни период и да ће се тек у јуну видети права слика колико ће то утицати на туристичку индустрију. Додаје да смо очекивали до 20 одсто већи број гостију из иностранства, али да околности у земљи негативно утичу на број страних туриста.
- Таква је ситуација, нажалост, и у наредних месец или два према букинзима и информацијама које смо добили из хотела. Исто тако видимо да се смањио број резервација и да има велики број отказа када је реч о рент-а-цар компанијама. То нам говори да је један добар део пословних путовања отказан, јер то су они гости који су нам најзначајнији и који највише новца троше. Неке мање манифестације и конгреси су такође отказани - каже Сеничић.
По његовим речима, ипак нас посећују гости из окружења, али да има гостију и из Турске, Бугарске и Русије, као и Кине.
- Имамо пад гостију, рецимо, из Израела, који готово и не долазе у претходне две или три године. Имамо нека тржишта која полако стагнирају и то и јесте разлог због чега треба бити помало опрезан и забринут и наставити са промоцијом Србије, јер осим што нам људи сад тренутно не долазе, урушава се слика једне сигурне дестинације, а то је оно што може дугорочно да буде проблем Србији - указује Сеничић.
Тренутна ситуација у земљи, како каже, негативно утиче и на нашу индустрију, јер се не реализује велики број ђачких путовања. То утиче на унутрашњи промет у Србији у великој мери, поготово за оне објекте који нису на комерцијалном тржишту, него који живе пре свега од дечјег и омладинског туризма. Додаје да се због тога што одређен број школа није радио не реализују екскурзије и постоји заробљен новац родитеља који су те екскурзије платили.