УСКОРО СВЕЧАНО ОТВАРАЊЕ ВАЖНЕ ДЕОНИЦЕ Ауто-пут од Паковраће до Пожеге, присуствоваће председник Вучић
БЕОГРАД: Деоница ауто-пута Е-763 "Милош Велики" од Паковраћа до Пожеге, у дужини од 19,56 километара, биће данас свечано отворена у присуству председника Србије Александра Вучића.
Церемонија отварања почеће у 10.00 часова, најављено је из Председништва Србије.
На делу ауто-пута од Паковраће до Пожеге биће отворена и два најдужа друмска тунела у Србији - Лаз и Муњино брдо.
Председник Вучић је у петак најавио да ће нова деоница од Паковраће до Пожеге бити отворена за саобраћај од недеље у 12 сати.
Карактеристично за ову деоницу је што пролази кроз веома тежак географски терен и због чега су изграђени бројни тунели и мостови, па скоро трећину трасе чине мостови и тунели.
На целокупном пројекту је пројектовано 35 мостова укупне дужине 5.196 метара, четири надвожњака укупне дужине 592 м (три моста на локалним путевима након силаска са денивелисаних раскрсница укупне дужуне 180 метара.
Пројектовано је и четири надвожњака у склопу денивелисаних раскрсница укупне дужуне 1.075м и то: 13 мостова дужине преко 100 метара, а најдужи мост 478 метра, шест мостова дужине од 25-100 м, 16 једнораспонских мостова дужине од 10-25 м.
Мост преко Западне Мораве је јединствен у односу на остале, јер премошћује реку распоном од 80 метара, а укупне дужине је 330 м.
Изграђено је 1.912.000 м3 насипа и три комплетне саобраћајне петље, које ће омогућити растерећење постојеће обилазнице око Чачка.
Део од Паковраће до Пожеге у саставу је деонице Прељина - Пожега дужине 30,96 километара, од чега је 11,4 километара деонице Прељина-Паковраће пуштена у саобраћај 2022. године.
Деоница Прељина - Пожега надовезује се на већ изграђени ауто-пут "Милош Велики" који је у саобраћају од Сурчина до Прељине, у пуном профилу ауто-пута са припадајућим објектима, петљама, тунелима и мостовима.
Финансијер ове деонице је Влада Србије - Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфрастуктуре, а инвеститор ЈП Путеви Србије.
Извођач радова је "Цхина Цоммуницатионс Цонструцтион Цомпанy", а уговорена вредност целе деонице од Прељине од Пожеге износи 523.530.000 долара (450 милиона евра).
Топографски и геоморфолошки услови су захтевали потребу за пројектовањем и изградњом укупно три тунела: Трбушани, Лаз и Муњино Брдо.
Тунел Трбушани налази се у првој трећини деонице. Даље траса прелази преко Западне Мораве и пење се обронцима планине Овчар и Јелице.
Кроз планину Јелицу пробија се тунел Лаз. Затим се траса спушта према Лучанима кроз Марковицу и Негришоре. После Лучана пролази кроз брдски масив тунелом Муњино Брдо до места Прилипац, где је и завршетак деонице.
Сва три тунела су пројектована са по две одвојене тунелске цеви, свака за један саобраћајни смер.
Дужине тунелских цеви тунела Трбушани су приближно 300 метара.
Дужине тунелских цеви тунела Лаз су приближно 2.700 м и 2.900 м (дужина леве цеви по осовини леве цеви је 2.842,57м, а дужина десне цеви 2.662,33м).
Према подацима Путева Србије, осовинско растојање тунелских цеви је од минимално 35 до највише 55 метара.
На трећини дужине тунела пројектовани су везни ходници за пролаз возила из једне у другу тунелску цев са нишама за возила у квару, као и девет пешачких попречних везних ходника на прописаним међурастојањима, који омогућавају безбедну евакуацију у инцидентним ситуацијама.
На средњем делу овог попречног ходника за пролаз возила, резервисан је простор за погонску трафостаницу.
Испод пешачких стаза на обе стране коловоза предвиђен је простор за смештај различитих електоренергетских и телекомуникационих инсталација.
Дужине леве и десне тунелске цеви тунела Муњино Брдо су у просеку 2.750 м, леве цеви 2.755,75 м, док је десна цев нешто краћа, са дужином од 2.740,14 м.
Тунел Муњино Брдо је пројектован са две тунелске цеви за сваки правац вожње по једна, односно кроз сваку тунелску цев се одвија једносмерни саобраћај са две возне траке.
Ширина коловоза у тунелу је 7.70 м. Осовински размак тунелских цеви је око 30 м. Висина саобраћајног профила је Х=4.75м.
Са обе стране коловоза су пројектоване службене пешачке стазе, ширине од 1.19м -1.24м. Испод њих је простор за смештај различитих електоренергетских и телекомуникационих инсталација.
Попречни пешачки пролази за прелазак пешака из једне у другу цев у случају ванредног догађаја у тунелу, су пројектовани да могу да пропусте и интервентна возила и налазе се на растојању од 220-280м.
За сваку тунелску цев су пројектована по два проширења за уклањање покварених возила- Хаваријске нише. Попречни возни пролази за пропуштање возила из једне у другу цев су део тунела Муњино Брдо пројектовани на међусобном размаку од 1.000 до 1.006 м у подужном правцу.
Тунели Лаз и Муњино Брдо представљају тренутно најдуже друмске тунеле у Србији.
Само у првом делу деонице од постојеће наплатне рампе "Прељина" до Паковраћа, који је дужине 14,3 км, урађено је измештање електроенергетских, телекомуникационих, водоводних и гасних инсталација на укупно 73 места.
Ауто-пут Е-763 Београд - Јужни Јадран служи као витална веза између Србије и Црне Горе, повезујући Београд са подручјем Јужног Јадрана. На ширем плану, побољшаће повезаност између Румуније, Србије, Црне Горе и Италије.
У Пожеги је предвиђена изградња саобраћајног чвора по коме се део аутопута одваја за Котроман и гранични прелаз са БиХ.
Пројекат деонице Прељина – Пожега ауто-пута Е-763 смештен је на јужном делу ауто-пута Е-763 у Србији.
То је ауто-пут са раздвојеним коловозом са укупно четири траке и са пројектованом брзином до 120 км/ч. Пројекат је препознат као најизазовнија деоница за изградњу на читавом ауто-путу Е-763.
Тунели су критични објекти са аспекта безбедности учесника у саобраћају и њихов значај се огледа у потенцијалним последицама и размерама ванредних догађаја који се у њима могу догодити.
Сви тунели на државним путевима ИА реда имају уграђене паметне системе осветљења, изменљиву саобраћајну сигнализацију и видео надзор, док они дужи од 500 метара имају све неопходне сигурносне системе за дојаве и откривање пожара, систем контроле квалитета ваздуха, вентилације и одимљавања тунела, хидрантску мрежу за гашење пожара, јавни разглас за преношење порука корисницима, СОС телефоне, ПП апарате...
Надзор и управљање објектима се врши 24 часа сваког дана из оперативно управљачких центара према јасно дефинисаним процедурама реаговања у случају ванредних догађаја.
Сами ванредни догађаји укључујући и саобраћајне незгоде могу имати далеко веће последице у тунелу и утицајној зони тунела у односу на отворену деоницу, како због специфичности простора тако и због неадекватних реакција учесника у саобраћају услед додатног стварања панике због ограниченог и затвореног простора.
Важно је нагласити да је брзина главни узрочник критичних догађаја у тунелима и да се брзина кретања возила у тунелима снима. Ограничење брзине приликом вожње кроз тунеле је 80 км на час и поштујући ограничење брзине подижемо ниво безбедности саобраћаја у тунелу.
Висок број инцидентних догађаја, као и велики број забележених неадекватних реакција корисника пута указало је потребу за спровођењем едукативних кампања са циљем подизања нивоа безбедности у саобраћају на државним путевима кроз едукацију возача и свих учесника у саобраћају и то кроз едукацију возача за безбедно понашање у тунелима у редовним условима одвијања саобраћаја "Безбедно кроз тунел", као и кроз едукацију возача за безбедно понашање у тунелима у случају ванредних догађаја који могу животно угрозити учеснике у саобраћају "У тунелу нисмо сами".