СТРАШАН ВИРАЛНИ ИЗАЗОВ НА ТИКТОКУ! Ученике уче да убацују метал у лаптоп, ПОСЛЕДИЦЕ могу бити баш ЕКСПЛОЗИВНЕ
ТикТок изазов #ChromebookChallenge подстиче ученике да оштећују школске лаптопе убацивањем металних предмета у УСБ портове, што може довести до експлозија батерија. Овај опасан тренд угрожава безбедност у школама и може имати озбиљне правне последице.
Забрињавајући нови тренд на друштвеним мрежама стиче све већу популарност широм света, изазивајући узбуну међу наставницима, родитељима и стручњацима за безбедност технологије.
На ТикТоку, вирални изазов под називом #ChromebookChallenge охрабрује ученике да намерно оштећују школске лаптопе тако што убацују металне предмете у УСБ портове, што је крајње неодговорно понашање које је у неким случајевима довело до експлозија батерија, пожара и хитних евакуација школа.
Оно што на први поглед може деловати као безопасан покушај да се стекне популарност на интернету, у стварности представља озбиљну претњу по животну и безбедност. Десетине инцидената већ су забележене у учионицама широм света, што је изазвало хитна упозорења од стране школа и стручњака за безбедност.
Од виралног уза до правих пламова
Метод је изузетно једноставан и опасан: ученици убацују проводне предмете попут спајалица, игала, фолије или омота од жвакаћих гума у УСБ портове својих лаптопова, најчешће Chromebook уређаја, с циљем да изазову кварове или, у екстремним случајевима, оштећење батерија. Литијум-јонске батерије, када су оштећене, могу се брзо прегрејати, што може изазвати димљење или чак пожар.
Наставници у више земаља потврдили су евакуације учионица након што су уређаји почели да пуше дим или чак избију у пламен. У једном од пријављених случајева, експлозија изазвана кратким спојем у УСБ порту оштетила је намештај и напунила учионицу димом, све због неколико секунди популарности на интернету.
Шта покреће овај тренд?
Према стручњацима за дигитално понашање, овај изазов је мотивисан неуморном потрагом за лајковима, прегледима и виралном славом. За неке ученике, то је начин да стекну признање вршњака. За друге, то је акт побуне или погрешно схваћени начин да "поремете" часове.
Оно што овај тренд чини још опаснијим јесте ширење уверења међу учесницима да су школски уређаји “заменски”, што подстиче деструктивно понашање, без потпуног разумевања потенцијалних ризика.
Правне и безбедносне последице
Осим физичке опасности, ученици који учествују у овим актима могу се суочити са озбиљним дисциплинским мерама, укључујући суспензије или чак кривичне пријаве због вандализма или угрожавања других. У неколико земаља, оштећивање школске имовине или изазивање опасности за јавну безбедност може имати законске последице које превазилазе учионицу.
Стручњаци за безбедност технологије истичу да литијум-јонске батерије нису дизајниране да поднесу електрична оштећења, а њихово мешање може изазвати ланчану реакцију која је тешко контролисати. “Ово није само шала,” упозорава један стручњак за безбедност. “То је манипулација са експлозивном енергијом унутар затвореног простора.”
Позив на дигиталну одговорност
Како вирални изазови постају све опаснији, потреба за едукацијом о дигиталној одговорности никада није била већа. Родитељи и школе широм света позивају се да отворено разговарају са ученицима о ризицима интернет изазова и дугорочним последицама ризичног понашања.
Неке школе већ уводе строже политике о коришћењу технологије, док се технолошке компаније суочавају са све већим притисцима да брже уклоне штетне садржаје. ТикТок тврди да уклања видее који промовишу опасно понашање, али проблем није решен јер се штетни трендови често поново појављују под новим хаштаговима или форматима.