За воланом и млађи од 24 године - лек за хронични недостатак возача

НОВИ САД: Процењује се да Србији већ сада недостаје више од 2.000 возача аутобуса и бар три пута више шофера камиона, због чега је у многим локалним самоуправама проређен број полазак аутобуса, а многи камиони стоје на паркингу уместо да крстаре српским и европским друмовима.
gsp, dnevnik.rs
Фото: Dnevnik.rs

Након иницијативе Привредне коморе Србије и удружења превозника, Влада Србије усвојила је Предлог закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима да би се брже дошло до возача аутобуса и камиона. Другим речима, будући возачи аутобуса више неће морати да имају двогодишње искуство у вожњи камиона, што убрзава процедуру издавања дозвола и повећава број доступних шофера.

Привредна друштва која запошљавају професионалне возаче последњих година бележе констатан недостатак квалификованих кадрова. Уз то, наводи се у образложењу тог законског предлога, старосна структура запослених возача у друмском саобраћају је веома неповољна, просечно близу 55 година, јер се велики број младих професионалних возача опредељује за рад у другим државама које такође имају потребе за тим кадром, а зараде и услови рада су повољнији него у Србији.

Влада указује и на то да се недостатак возача једнако манифестује и у превозу путника и у превозу робе, односно терета, а од почетка ове године добио још веће размере, имајући у виду да је у ЕУ, због потребе за возачима камиона и аутобуса, потпуно извесно отварање тржишта рада и укидање административних препрека за запошљавање наших држављана у Немачкој.

Због дефицита возача данас за корманом седе и они који не би смели, што угрожава безбедност саобраћаја. Превозници су принуђени на то да узимају „оно што има” јер селекција није могућа, уз обавезу да возач поседује дозволу за Д категорију.

У предложеним изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, које се налазе у Скупштини Србије, возачку дозволу за категорију БЕ могу добити само они возачи који већ имају дозволу за категорију Б, док дозволу за категорију Ц1Е могу добити само они који је већ имају за категорију Ц1. Такође, дозволу Д1Е могу добити само они који је већ имају за категорију Д1. Возачку дозволу за категорију Д1 могли су до сада добити само они возачи који најмање две године имају возачку дозволу за категорију Ц1. Управо су те две обавезне године сада избрисане.

 

Не помажу странци

Српски превозници не могу проблем недостатка возача да реше ни ангажовањем странаца јер званично на евиденцији НСЗ-а постоји већи број возача потребних категорија, али они одбијају да раде у Србији због тога што им је зарада знатно мања од оне коју њихове колеге добијају у другим европским државама.

Стручњаци процењују да су на евиденцији НСЗ-а они возачи који увеклико раде на црно и зарађују, како у Србији, тако и у иностранству, али и даље „држе” статус незапосленог из неких својих интереса.


Уведено је да се ученицима војних школа и кадетима Војне академије, који су положили возачки испит за управљање возилима Ц категорије, пробна возачка дозвола за управљање возилом Б категорије издаје с роком важења од једне године. Такође, новина је и да се лицу које први пут положи возачки испит за управљање возилима А1, А2 или А категорије, уместо пробне возачке дозволе издаје возачка дозвола за управљање возилима А и Б категорије.

Представници удружења возача предлагали су, али то треба да буде предмет новог закона о безбедности саобраћаја, да се возни кадар „подмлади”, указујући на то да за волан аутобуса сада могу да седну возачи тек с навршене 24 године живота, док ученици саобраћајних школа право да возе камион стичу с 18 година, односно по завршетку трогодишњег школовања. Тако председник Удружења „Панона транспорт” Мирко Вучић објашњава да ученици саобраћајних школа током школовања не могу да се определе да буду возачи аутобуса. Они, како каже, добијају Ц категорију, а тек после пет година могу полагати за Д категорију, а требало би да имају право на избор и да одмах по завршетку школовања добијају пробну дозволу на пет година. Дакако, како додаје, уз обавезну праксу од године код лиценцираног превозника.

Љ. Малешевић

EUR/RSD 117.1420
Најновије вести